Air Condition Αυτοκινήτου: Συχνές Βλάβες και Συντήρηση
Πρόκετια για μια από τις μεγαλύτερες εφευρέσεις του ανθρώπου και ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία εξοπλισμού σε ένα αυτοκίνητο.
Το air condition υπάρχει για να βελτιώνει την ποιότητα ζωής γενικά, αλλά και την διαδικασία της οδήγησης ειδικότερα.
Δεν είναι, όμως, “αθάνατο”.
Για να μπορεί να κάνει το καθήκον του, το σύστημα κλιματισμού χρειάζεται τακτική και επιμελή συντήρηση. Σε διαφορετική περίπτωση ενδέχεται να μείνουμε στο έλεος της θερμοκρασίας, με ένα air condition σε καθεστώς υπολειτουργίας ή, ακόμα χειρότερα, αχρηστίας.
Σε αυτό το άρθρο θα μάθεις τις συνηθέστερες βλάβες που μπορούν να προκύψουν στο air conditon του αυτοκινήτου αλλά και τρόπους για να τις αντιμετωπίσεις!
Επειδή, ωστόσο, η πρόληψη είναι προτιμότερη της καταστολής, δίνουμε και τα απαραίτητα tips για σωστή συντήρηση!
Και υποδεχόμαστε τον καύσωνα με ηθικό ακμαιότατο!
Δεν βγαίνει κρύος αέρας
Ξεκίνημα με το πλέον απευκταίο σενάριο.
Ο τόπος έξω “ψήνεται”, μπαίνεις στο αυτοκίνητό σου, βάζεις μπροστά, ανοίγεις τρέχοντας το air condition περιμένοντας την λύτρωση της δροσιάς, αλλά εις μάτην…
Δεν υπάρχει χειρότερο πλήγμα στην ψυχολογία ενός οδηγού, από το να περιμένει πώς και πώς τον κρύο αέρα από τους αεραγωγούς και αντί αυτού να δέχεται ζέστη κατά ριπάς.
Σε αυτή την περίπτωση η εξήγηση είναι ιδιαίτερα απλή: το ψυκτικό υγρό –το γνωστό μας φρέον– έχει τελειώσει και στο υδραυλικό κύκλωμα δεν κυκλοφορεί τίποτα.
Μία βασική παρανόηση που έχει επικρατήσει διαχρονικά είναι πως ο κλιματισμός δεν ψύχει ένα χώρο, αλλά αφαιρεί τη θερμότητά του.
Το κύκλωμα κλιματισμού αποτελείται από τον συμπιεστή, ο οποίος κατά κανόνα λαμβάνει κίνηση από τον ιμάντα του κινητήρα και ρόλος του είναι να διοχετεύει το φρέον στις σωληνώσεις του συστήματος.
Από τον συμπιεστή, το φρέον φτάνει στο συμπυκνωτή με μεγαλύτερη θερμοκρασία από ότι ο αέρας. Εκεί το φρέον ψύχεται και υγροποιείται στους -15 βαθμούς και έπειτα φιλτράρεται ώστε να αποβληθεί η υγρασία, αλλά και ξένα σωματίδια, από το φίλτρο.
Εν συνεχεία το φρέον κατευθύνεται προς τον εξατμιστή, ο οποίος βρίσκεται πίσω από το ταμπλό.
Εκεί μια βαλβίδα εκτόνωσης ρυθμίζει την ροή του ψυκτικού για βέλτιστη απόδοση ψύξης, το οποίο και το ψεκάζει στον εξατμιστή. Το φρέον μετατρέπεται εκ νέου από υγρή σε αέρια μορφή, μέσω της μείωσης της πίεσης του υγρού.
Το αέριο πλέον με θερμοκρασία -5 βαθμών, απορροφώντας τη θερμοκρασία και την υγρασία του εσωτερικού χώρου, ενώ παράλληλα ένας θερμοστάτης ελέγχει ότι η θερμοκρασία του φρέον παραμένει διαρκώς στους -5 βαθμούς.
Όλη αυτή η μίνι ανάλυση είναι απαραίτητη ώστε να αντιληφθούμε πως, χωρίς φρέον, δεν υφίσταται κλιματισμός.
Για τον λόγο αυτό ελέγχουμε το δοχείο του ψυκτικού υγρού ανά τακτά χρονικά διαστήματα και συμπληρώνουμε, αν το απαιτεί η περίσταση. Η ιδανική ποσότητα ορίζεται από τον κατασκευαστή, όμως ο κανόνας θέλει τον δείκτη κοντά στα ¾ ώστε να αποφευχθεί τυχόν ξεχείλισμα.
Πέρα από την ευχάριστη παραμονή στην καμπίνα, όμως, από το φρέον εξαρτάται και η ευμάρεια της τσέπης μας.
Βλάβη στον συμπιεστή (κομπρεσέρ)
Όσο σημαντικό είναι το φρέον, άλλο τόσο -ίσως και σημαντικότερος- είναι ο συμπιεστής του κλιματισμού.
Το κομπρεσέρ, όπως είναι ευρύτερα γνωστό, κάνει όλη την “βαριά δουλειά”. Για αυτό και δεν είναι απίθανο να εμφανίσει δυσλειτουργία, ειδικά αν δεν συντηρείται σωστά.
Η συνηθέστερη βλάβη που συναντάμε αφορά και εδώ το φρέον. Σε περίπτωση που δεν υπάρχει επαρκής ποσότητα ψυκτικού στο κύκλωμα, το κομπρεσέρ δουλεύει περισσότερο για να παράξει το ίδιο έργο σε σχέση με τις ιδανικές συνθήκες. Η θερμοκρασία αυξάνεται, οι τριβές το ίδιο, όπως και η ολική φθορά.
Σταδιακά η ισχύς του μειώνεται, κάτι που αντιλαμβάνεσαι με τον λιγότερο αέρα που μπαίνει από τους αεραγωγούς. Ο περισσότερος κόσμος αν αντιληφθεί κάτι τέτοιο, αυξάνει την ένταση του ανεμιστήρα επιβαρύνοντας περαιτέρω το έργο του συμπιεστή.
Οπότε αν αντιληφθούμε ότι το air condition ασθμαίνει, καλύτερα είναι να το κλείσουμε εντελώς μέχρι να επισκεφθούμε το συνεργείο παρά να πληρώσουμε 150-200 ευρώ για νέο κομπρεσέρ.
Βλάβη στον ιμάντα κίνησης του κομπρεσέρ
Ο συμπιεστής παίρνει κίνηση από τον κινητήρα του αυτοκινήτου. Εξ ου και το “κόψιμο” που νιώθεις όταν ενεργοποιείς το air condition, αλλά και ο χαρακτηριστικός ήχος του “κομπλαρίσματος”.
Ελαφρώς δυσάρεστα ως χαρακτηριστικά λειτουργίας μεν, σαφή δείγματα αξιοπιστίας δε!
Αν διαπιστώνεις μια “γαλήνη” κατά την εμπλοκή του air condition, δεν σημαίνει πως το αυτοκίνητο κέρδισε άλογα και δεν “καταλαβαίνει” από κλιματισμό και κομπρεσέρ…
Το πιθανότερο είναι ο ιμάντας που μεταδίδει την κίνηση στον συμπιεστή να “πνέει τα λοίσθια”.
Η ροπή του κινητήρα πάει χαμένη, καθώς ο ιμάντας ολισθαίνει πάνω στην τροχαλία. Οπότε παραμένει η αυξημένη κατανάλωση που συνοδεύει την λειτουργία του κλιματισμού, δίχως την δροσερή καμπίνα επιβατών.
Από τις συνηθέστερες βλάβες που μπορεί να εμφανίσει το air condition.
Βουλωμένα φίλτρα
Τα φίλτρα αποτελούν τον πλέον ύπουλο “εχθρό” της εύρυθμης λειτουργίας του a/c-αλλά και του ανθρώπινου οργανισμού.
Το φίλτρο της καμπίνας είναι η τελευταία “ασπίδα” απέναντι στα βακτήρια και τους μικροοργανισμούς που ευημερούν στην υγρασία του ψυκτικού κυκλώματος. Αναμενόμενα προκαλεί ζητήματα στην απόδοση του a/c, αλλά και την υγιή παραμονή οδηγού και επιβαινόντων στην καμπίνα.
Ένα βρόμικο φίλτρο έχει ως αποτέλεσμα την μειωμένη εισροή αέρα από τους αεραγωγούς -σε ποσοστό που δύσκολα αντιλαμβάνεται ο οδηγός. Αυτό που θα αντιληφθούν σίγουρα, τόσο ο ίδιος, όσο και οι επιβάτες είναι η δυσφορία στην αναπνοή και την όραση.
Οι παθογόνοι μικροοργανισμοί εισέρχονται στο εσωτερικό του αυτοκινήτου, προκαλώντας μπούκωμα στην μύτη και ένα δυσάρεστο τσούξιμο στα μάτια.
Απαραιτήτως θα πρέπει να αντικαθίσταται μια φορά τον χρόνο ή ακόμα καλύτερα, να αντικαθίσταται πριν τους μήνες “αιχμής” για το air condition. Βλάβη με την ετυμολογία του όρου δεν είναι, αλλά από την στιγμή που αποτρέπει τον κλιματισμό από την βέλτιστη λειτουργία του ένα κακομεταχειρισμένο φίλτρο καμπίνας εμπίπτει στον χαρακτηρισμό.
Τι μπορείς να κάνεις για να δροσίζεσαι ξέγνοιαστα;
Tips συντήρησης του Air Condition
Απλά και επιγραμματικά:
- Άνοιγε το air condition μια φορά τον μήνα την χειμερινή περίοδο. Το κύκλωμα διατηρείται σε καλή κατάσταση, δίχως να ξεραίνονται σωληνώσεις και τσιμούχες.
- Άλλαζε το φρέον νωρίτερα από το προβλεπόμενο. Οι κατασκευαστές συνήθως ορίζουν τα 2 χρόνια ως όριο, αλλά δεν βλάπτει να το αντικαθιστάς κατά την διάρκεια της ετήσιας συντήρησης του κλιματισμού.
- Κάνε την συντήρηση νωρίς. Αν περιμένεις να πιάσουν οι ζέστες για να ελέγξεις το air condition, αυξάνεις τις πιθανότητες να διαγνώσεις -ενδεχομένως και να υποστείς- βλάβη μες το κατακαλόκαιρο. Επισκέψου το συνεργείο το πρώτο διάστημα της άνοιξης (αρχές-μέσα Μάη).
- Ψέκαζε καθαριστικό στους αεραγωγούς. Εκτός από τις διόδους του αέρα, επικάθεται στο φίλτρο της καμπίνας καταπολεμώντας τα βακτήρια που συγκεντρώνονται στην επιφάνειά του.
- Μην καπνίζεις με το air condition ενεργοποιημένο. Πέρα από το αισθητικό της υπόθεσης και την άσχημη μυρωδιά, ο καπνός κολλάει σαν μαγνήτης στα φίλτρα ακυρώνοντας την πρότερη συντήρηση και μειώνοντας δραματικά την μακροζωϊα τους.
Μην αφήνεις τίποτα στην τύχη!
Αν βρίσκεσαι σε διαδικασία αναζήτησης αυτοκινήτου, μην αγοράσεις κάποιο μεταχειρισμένο χωρίς να είσαι σίγουρος ότι όλα λειτουργούν σωστά!
Επί του θέματος, έλεγξε το air condition και βεβαιώσου ότι λειτουργεί απροβλημάτιστα διότι μια ενδεχόμενη παράβλεψη, μπορεί να σου στοιχίσει περισσότερο από όσο θα περίμενες!