Η Βίβλος της οικονομικής οδήγησης
Συνθέτουμε τον απόλυτο οδηγό οικονομικής οδήγησης, για να πετυχαίνεις καθημερινά τη μέγιστη οικονομία καυσίμου! Απομνημονεύοντας μερικά από τα παρακάτω tips, μπορείς να αλλάξεις τις οδηγικές σου συνήθειες και να μετατρέψεις το αυτοκίνητό σου σε ένα όσο το δυνατόν οικονομικότερο όχημα για τις καθημερινές σου μετακινήσεις!
Για να καταφέρεις λοιπόν να εξοικονομήσεις καύσιμα στο αυτοκίνητό σου, πρέπει να λάβεις υπ’όψιν σου τρεις παράγοντες.
1. Το αυτοκίνητο. Πρέπει να σιγουρευτείς ότι όλα τα μέρη του λειτουργούν σωστά.
2. Την οδήγησή σου, η οποία είναι καθοριστική στην επίτευξη χαμηλής κατανάλωσης.
3. Τους εξωτερικούς παράγοντες, οι οποίοι χωρίς να το γνωρίζεις επιβαρύνουν τον κινητήρα και κατά συνέπεια, αυξάνουν την κατανάλωση σε καύσιμο.
ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ
Προβλεπόμενα service
Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων ορίζουν την περίοδο ή τη χιλιομετρική απόσταση που πρέπει να διανύσει κάθε μοντέλο τους ώστε να πραγματοποιηθεί η προβλεπόμενη συντήρηση. Όταν όλα τα μέρη του κινητήρα (αναλώσιμα ή μη) έχουν την απαιτούμενη απόδοση, τότε και αυτός με τη σειρά του λειτουργεί σωστά και δεν υπάρχουν φθορές, με αποτέλεσμα να αποδίδει το μέγιστο και να καταναλώνει καύσιμο στα επίπεδα που ορίζει ο κατασκευαστής
Έτσι, πρέπει να γίνεται τυπική συντήρηση, όπως ορίζει ο κατασκευαστής ώστε να γλιτώνεις χρήματα σε καύσιμο αλλά και να μη δημιουργούνται επιπλέον φθορές πέραν από τις φυσιολογικές στον κινητήρα, κάτι που θα έχει στο μέλλον αντίκτυπο στην τσέπη σου.
Ελαστικά
Ακόμα ένας τομέας που είναι σημαντικός στην οικονομία καυσίμου, αλλά και για την ασφάλειά μας είναι τα ελαστικά του αυτοκινήτου μας. Από πλευράς οικονομίας, θα πρέπει να ελέγχεις την πίεση του αέρα στο εσωτερικό του, σύμφωνα με αυτή που υποδεικνύει ο κατασκευαστής, ώστε να μειωθεί η επιπλέον τριβή της επιφάνειας του πέλματος με το δρόμο. Επιπλέον, ακόμα μία κίνηση για να εξοικονομήσεις καύσιμα στο αυτοκίνητό σου είναι να επιλέξεις ένα σετ ελαστικών με χαμηλή αντίσταση κύλισης.
Όλα τα ελαστικά τα οποία κατασκευάζονται από την 1η Ιουλίου 2012 και μετά, θα έχουν κολλημένη πάνω τους μία ετικέτα, σύμφωνα με ευρωπαϊκή οδηγία. Σε αυτή την ετικέτα αναγράφονται ο θόρυβος κύλισης ενός ελαστικού, η απόδοσή τους στη βροχή αλλά και η αντίσταση στην κύλιση.
ΠΡΟΣΟΧΗ! Σε καμία περίπτωση μη βάλεις επιπλέον πίεση στα λάστιχα από αυτήν που ορίζει ο κατασκευαστής, διότι θα επηρεάσεις αρνητικά την απόδοσή τους, ρισκάροντας την ασφάλειά σου αλλά και των γύρω σου.
TIP: Η πίεση των ελαστικών αλλάζει ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες, την μείωση ή την αύξηση της θερμοκρασίας περιβάλλοντος. Επίσης, ο αέρας, έχει την ιδιότητα να περνά μέσα από τους πόρους ενός ελαστικού, με αποτέλεσμα η πίεση να μειώνεται και να αυξάνεται η κατανάλωση λόγω τριβής. Μία λύση είναι αντί για αέρα, να βάλεις άζωτο στα ελαστικά σου, το οποίο δεν αλλάζει όγκο ανάλογα με την εξωτερική θερμοκρασία και δε διαπερνά μέσα από τους πόρους ενός ελαστικού. Το άζωτο θα το βρεις σε βουλκανιζατέρ, με πολύ μικρό κόστος.
ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΟΔΗΓΟΣ
Οδήγηση στην πόλη
Εκεί που ο κινητήρας του αυτοκινήτου πιέζεται ιδιαίτερα είναι η οδήγηση εντός της πόλεως. Το μποτιλιάρισμα, οι φωτεινοί σηματοδότες αλλά και το συχνό “σταμάτα – ξεκίνα” αυξάνουν την κατανάλωση σε καύσιμο, φτάνοντάς την σε υψηλά επίπεδα. Ακόμα και εδώ, όμως, μπορείς να κάνεις κάποιες αλλαγές στο στυλ οδήγησής σου ώστε να εξοικονομήσεις χρήματα, ρίχνοντας το νούμερο της μέσης κατανάλωσης.
1. Πρώτα από όλα θα πρέπει να πραγματοποιείς ήρεμες εκκινήσεις από στάση και όχι απότομες εκκινήσεις. Ο κινητήρας προσπαθεί εκείνη τη στιγμή με τη ροπή να “σηκώσει” το φορτίο του αυτοκινήτου και όταν αυτό γίνεται απότομα, η κατανάλωση εκτινάσσεται στα ύψη.
2. Εν κινήσει, ιδανικό είναι να διατηρείς τις στροφές του κινητήρα εντός του φάσματος που αποδίδεται η ροπή, ώστε να μη ζορίζεται να διατηρήσει τη ταχύτητα του οχήματος όταν το πόδι σου στο πεντάλ του γκαζιού είναι απολύτως σταθερό. Το σημείο περιστροφής του κινητήρα όπου αποδίδεται η ροπή, μπορείς να το βρεις στα τεχνικά χαρακτηριστικά που δίνει ο κατασκευαστής, ή στο εγχειρίδιο του οχήματός σου.
3. Όταν στο δρόμο που οδηγείς βλέπεις ένα φωτεινό σηματοδότη, αφήνεις το πεντάλ του γκαζιού πιο νωρίς από ότι συνήθως και επιβραδύνεις σιγά-σιγά μέχρι το φανάρι, πάντοτε με ταχύτητα επιλεγμένη στο κιβώτιο και όχι με “νεκρά”, έτσι ώστε να αυξήσεις τη δυνατότητα να ανάψει πράσινο όταν φτάσεις σε αυτό και να αποφύγεις την εκκίνηση από στάση, που επιβαρύνει την κατανάλωση του οχήματός σου. Τουλάχιστον τα αυτοκίνητα των δέκα τελευταίων χρόνων, απενεργοποιούν τα μπεκ ψεκασμού καυσίμου στον κινητήρα όταν έχουμε επιλεγμένη ταχύτητα και δε πιέζουμε καθόλου το πεντάλ του γκαζιού, με αποτέλεσμα η μέση κατανάλωση να μειώνεται σημαντικά.
Οδήγηση στον αυτοκινητόδρομο
Εκτός από την πόλη, οικονομία σε καύσιμο μπορείς να κάνεις και στον αυτοκινητόδρομο. Μία από τις τακτικές που χρησιμοποιούμε είναι κοινή με αυτή που ακολουθούμε οδηγώντας στην πόλη, δηλαδή, να διατηρούμε τις στροφές του κινητήρα κοντά στο σημείο που αποδίδεται η ροπή.
Για παράδειγμα, αν το αυτοκίνητό σου διαθέτει 5-τάχυτο σασμάν και κινείται με 120 χλμ./ώρα περίπου στις 3.000 σ.α.λ. όπου βρίσκεται η ροπή, αν διατηρήσεις αυτή την ταχύτητα, χωρίς περιττές αυξομειώσεις στο δεξί πεντάλ, θα επιτύχεις το στόχο σου.
Στα ανηφορικά κομμάτια του αυτοκινητόδρομου κρατάμε σταθερό το πεντάλ του γκαζιού, ακόμα και αν η ταχύτητα του οχήματος μας μειωθεί λίγο. Δηλαδή, αν πριν την ανηφόρα οδηγείς σταθερά με 120 χλμ./ώρα και στην ανηφόρα μειωθούν κατά 10-15 χλμ./ώρα, κρατάς σταθερό το γκάζι σου, ώστε να μη πιέσεις τον κινητήρα και αυξηθεί η κατανάλωση σε καύσιμο.
Αντίθετα, σε κατηφορικά κομμάτια, μειώνεις την πίεση στο γκάζι σου, ώστε να διατηρήσεις σταθερή ταχύτητα ή εκμεταλλεύεσαι την κατωφέρεια, ώστε να αναπτύξεις ελαφρώς ταχύτητα σε περίπτωση που βλέπεις ότι πλησιάζεις σε ανηφορικό μέρος του αυτοκινητόδρομου.
ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ
Εκτός από την κατάσταση του αυτοκινήτου μας αλλά και το τρόπο που το χρησιμοποιούμε, η κατανάλωση καυσίμου μπορεί να επηρεαστεί και από εξωτερικούς παράγοντες. Πολλές φορές κάποιες “κακές” συνήθειές μας, που δε μας πάει ο νους, δρουν αρνητικά στην τσέπη μας.
Περιττό βάρος
Οι περισσότεροι οδηγοί, αφήνουν στο χώρο αποσκευών πράγματα, τα οποία ήταν χρήσιμα για μία στιγμή στη ζωή τους και από τότε παρέμειναν εκεί. Καλό λοιπόν είναι, να ελέγξεις ποια πράγματα σου χρειάζονται και ποια όχι, ώστε να μειώσεις το βάρος του οχήματος. Ο κινητήρας καλείται να “σηκώσει” το επιπλέον φορτίο, έχοντας μεγαλύτερες απαιτήσεις σε καύσιμο και στη συνέχεια στη τσέπη σου.
Σχάρες οροφής και μπαγκαζιέρες
Πολλοί είναι αυτοί που έχουν μεγαλύτερες ανάγκες φόρτωσης, από αυτές που προσφέρει το αυτοκίνητό τους, με αποτέλεσμα να προτιμούν τη λύση της μπαγκαζιέρας ή της σχάρας οροφής. Σε περίπτωση όμως, που η χρήση του γίνεται σπάνια, καλό θα είναι να αφαιρούνται διότι επηρεάζουν αρνητικά την αεροδυναμική του οχήματος (μεγαλύτερη αντίσταση του αέρα κατά την κίνηση), αλλά και το βάρος αυξάνοντας σημαντικά τα επίπεδα κατανάλωσης.
ΜΕ ΣΥΜΜΑΧΟ ΤΗΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
Σωστή εκμετάλλευση ηλεκτρονικών συστημάτων
Τα περισσότερα αυτοκίνητα πλέον, διαθέτουν κάποια ηλεκτρονικά συστήματα τα οποία είναι εκεί για να μας κάνουν τη ζωή πιο εύκολη αλλά και για να μας βοηθήσουν να κάνουμε οικονομία σε καύσιμο. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις από μέρους σου είναι να τα εκμεταλλευτείς με το σωστό τρόπο. Κάποια από αυτά είναι:
- η ένδειξη της κατανάλωση από τον υπολογιστή ταξιδίου
- η ένδειξη προτεινόμενης αλλαγής σχέσης στο κιβώτιο ταχυτήτων
- το σύστημα αυτόματης ενεργοποίησης και απενεργοποίησης του κινητήρα (Start/Stop) όταν το όχημα βρίσκεται σε στάση.
Ένδειξη στιγμιαίας κατανάλωσης
Πολλά πλέον είναι τα αυτοκίνητα που διαθέτουν αυτή τη λειτουργία στην οθόνη του υπολογιστή ταξιδίου. Με την ένδειξη αυτή μπορείς να “ρυθμίσεις” το πόδι σου στο πεντάλ του γκαζιού ώστε να επιτύχεις χαμηλό νούμερο σε κατανάλωση. Όπως λέγανε και η παλαιότεροι οδηγοί, “αυγό κάτω από το γκάζι”…
Προτεινόμενη αλλαγή σχέσης στο κιβώτιο
Ακόμα μία χρήσιμη λειτουργία είναι η ένδειξη αλλαγής σχέσης στο κιβώτιο. Στην ουσία ο κατασκευαστής που γνωρίζει σε πιο φάσμα περιστροφής του κινητήρα αποδίδεται η ροπή και προτείνει μέσω ένδειξης στο πίνακα οργάνων που πρέπει να γίνονται οι αλλαγές των ταχυτήτων ώστε να κάνεις οικονομία σε καύσιμο.
Σύστημα Start & Stop
Μπορεί για τους περισσότερους οδηγούς για κάποιο λόγο να προκαλεί εκνευρισμό και πολλοί να το απενεργοποιούν μέσω ανάλογου πλήκτρου, αλλά το σύστημα αυτό συνεισφέρει στη μείωση της κατανάλωσης του κινητήρα. Στην ουσία, το μοτέρ σβήνει όταν για παράδειγμα το όχημα βρίσκεται ακινητοποιημένο σε ένα κόκκινο φανάρι, ενώ παράλληλα όλες οι λειτουργίες του αυτοκινήτου συνεχίζουν κανονικά. Τη στιγμή που ο οδηγός πατήσει το συμπλέκτη (ή το πεντάλ του φρένου σε αυτόματο κιβώτιο) για να επιλέξει ταχύτητα, ο κινητήρας μπαίνει άμεσα σε λειτουργία. Έτσι, όταν ένα αυτοκίνητο κινείται συνεχώς μέσα στους δρόμους της πόλης, καλό θα ήταν να μην απενεργοποιείς το Start & Stop, ώστε να κάνεις οικονομία.
ΜΥΘΟΣ Ή ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
Χρήση κλιματισμού
Εδώ οι απόψεις διίστανται. Η αλήθεια είναι πως η χρήση του κλιματιστικού, βοηθάει στη μείωση της κατανάλωσης, ανάλογα με τις συνθήκες. Δηλαδή, μέσα στην πόλη, ο κινητήρας ζορίζεται με το συνεχές “σταμάτα-ξεκίνα” σε συνδυασμό με τη χρήση του κλιματιστικού. Οπότε, είναι προτιμότερο να ανοίγεις παράθυρα. Στον αυτοκινητόδρομο όμως, η χρήση του κλιματιστικού είναι ιδανική. Λόγω των υψηλών ταχυτήτων ο αέρας που κοντράρει στα ανοιχτά παράθυρα αλλά και η επιβάρυνση της αεροδυναμικής του οχήματος αυξάνουν τις ανάγκες του κινητήρα σε καύσιμο. Επίσης, να επιλέγεις λογική θερμοκρασία, δηλαδή 25-26 βαθμούς και όχι χαμηλή την οποία το σύστημα κλιματισμού δεν θα διατηρήσει ποτέ, διότι αυξάνεται περισσότερο η πίεση στο κύκλωμα του κλιματισμού, ζορίζοντας τον κινητήρα και κατά συνέπεια αυξάνεται η κατανάλωση.
Σταθεροποιητής ταχύτητας (Cruise Control)
Ακόμα ένας μύθος είναι ότι το cruise control προσφέρει οικονομία. Αυτό στις περισσότερες περιπτώσεις δεν ισχύει, διότι το σύστημα αυτό προσπαθεί συνεχώς να διατηρήσει σταθερή την ταχύτητα που του έχουμε ορίσει, ακόμα και σε μεγάλες ανηφόρες. Εκεί, η κατανάλωση αυξάνεται αρκετά, αφού υπάρχουν συνεχώς αυξομειώσεις στο γκάζι. Βέβαια, η άνεση που προσφέρει ένα σύστημα σαν και αυτό για κάποιους είναι πιο σημαντικό από την οικονομία…
Χειροκίνητο ή αυτόματο;
Μέχρι πριν κάποια χρόνια τα αυτοκίνητα που διέθεταν αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, προσέφεραν άνεση και ευκολία αλλά όχι οικονομία σε σχέση με τα χειροκίνητα. Πλέον, όλοι οι κατασκευαστές προσφέρουν ακόμα και στα οικονομικά μοντέλα τους αυτόματα κιβώτια διπλού συμπλέκτη τα οποία προσφέρουν χαμηλή κατανάλωση αλλά και καλύτερες επιδόσεις σε σχέση με τα χειροκίνητα.
Συνοψίζοντας…
Λαμβάνοντας λοιπόν τους παράγοντες που δομούν τον παραπάνω οδηγό, μπορείς καθημερινά να πειραματίζεσαι οδηγικά με το αυτοκίνητό σου με σκοπό να πετύχεις τη βέλτιστη κατανάλωση καυσίμου. Το σημαντικό είναι να βρεις τι είναι αυτό που σε βοηθάει περισσότερο, έτσι ώστε να μπορείς να οδηγείς με άνεση και ασφάλεια, καταφέροντας μεγαλύτερη οικονομία! Έτσι θα μπορείς και στην πράξη να δεις τη διαφορά στην κατανάλωση του αυτοκινήτου σου σε σχέση με τις παλιές σου συνήθειες και με τον καιρό να γίνεις… ένας master της οικονομικής οδήγησης!