Μάθε το Αυτοκίνητό Σου #2: Σύστημα Τροφοδοσίας Καυσίμου
Στο πρώτο μέρος της σειράς “Μάθε το αυτοκίνητό σου” ασχοληθήκαμε με τον κινητήρα βενζίνης και ευελπιστούμε να πήρες μια καλή ιδέα για το πως λειτουργεί, αλλά και για το πως να “μεταφράσεις” ορισμένα συχνά προβλήματα.
Μετά τον κινητήρα λοιπόν, σειρά έχει το σύστημα τροφοδοσίας καυσίμου!
Σε αυτό το άρθρο θα μάθεις πως λειτουργεί το σύστημα τροφοδοσίας καυσίμου, από ποια μέρη αποτελείται αλλά και τα πιο συχνά προβλήματα που μπορείς να αντιμετωπίσεις.
Έχουμε και λέμε λοιπόν…
Γιατί η τροφοδοσία καυσίμου είναι τόσο σημαντική;
Όλοι οι κινητήρες εσωτερικής καύσης (βενζίνης) χρειάζονται 3 απαραίτητα στοιχεία για να λειτουργήσουν:
- Αέρα
- Καύσιμο
- Σπινθήρα
Το σύστημα τροφοδοσίας καυσίμου μέσα σε αυτή τη διαδικασία, παίζει εξαιρετικά σημαντικό ρόλο για την εύρυθμη λειτουργία του κινητήρα διότι μέσω αυτού, διανέμεται η βενζίνη ή το πετρέλαιο που χρειάζεται.
Σκέψου το σύστημα τροφοδοσίας σαν το αγγειακό σύστημα του σώματος των ανθρώπων… Η καρδιά είναι η αντίστοιχη αντλία καυσίμου όπου αντλεί το καύσιμο από το τεπόζιτο, οι φλέβες είναι οι σωληνώσεις από τις οποίες περνάει το καύσιμο και τα νεφρά είναι το φίλτρο καυσίμου.
Μια αστοχία ή ένα σφάλμα στα μέρη της τροφοδοσίας καυσίμου του αυτοκινήτου, έχει τα ίδια καταστροφικά συμπτώματα που θα είχε και το σώμα μας αν για παράδειγμα αντιμετωπίσουμε πρόβλημα με τα νεφρά μας.
Ας γίνουμε όμως πιο συγκεκριμένοι αναλύοντας ένα-ένα τα μέρη της τροφοδοσίας καυσίμου.
Τεπόζιτο καυσίμου
Βασικά είναι το δοχείο που αποθηκεύει το καύσιμο. Όταν πηγαίνεις στο βενζινάδικο και γεμίζεις το αυτοκίνητο με βενζίνη, το καύσιμο χύνεται απευθείας στο τεπόζιτο. Στο τεπόζιτο υπάρχει ένας αισθητήρας όπου στέλνει σήμα στο όργανο που βλέπουμε στο κοντέρ και μας δείχνει πόσο καύσιμο υπάρχει στο τεπόζιτο.
Τα τελευταία χρόνια όμως το τεπόζιτο των αυτοκινήτων έχει γίνει λίγο πολύπλοκο, καθώς πλέον μέσα σε αυτό βρίσκεται η αντλία καυσίμου (ή τρόμπα καυσίμου) και έχει διαθέτει περισσότερα συστήματα ελέγχου των ρύπων για να αποτρέψει τις αναθυμιάσεις.
Αντλία καυσίμου
Στα σύγχρονα αυτοκίνητα, η αντλία καυσίμου όπως αναφέραμε και πιο πάνω, βρίσκεται μέσα στο τεπόζιτο, ενώ παλαιότερα βρισκόταν προσκολλημένη στον κινητήρα ή πάνω στο πλαίσιο του αυτοκινήτου ανάμεσα στον κινητήρα και το τεπόζιτο.
Αν λοιπόν η αντλία καυσίμου βρίσκεται μέσα στο τεπόζιτο ή πάνω στο πλαίσιο, τότε είναι ηλεκτρική και λειτουργεί από την μπαταρία του αυτοκινήτου. Εκείνες που βρίσκονται στον κινητήρα χρησιμοποιούν την κινητική ενέργεια του κινητήρα για να αντλήσουν το καύσιμο και συνήθως κινούνται από τον εκκεντροφόρο ή το στροφαλοφόρο άξονα.
Φίλτρο καυσίμου
Ένα καθαρό φίλτρο καυσίμου παίζει εξαιρετικά σημαντικό ρόλο για την μακροζωϊα και την απόδοση ενός κινητήρα. Τα μπεκ ψεκασμού (αλλά και τα καρμπιρατέρ) στις άκρες που εκχύνουν το καύσιμο έχουν πολύ μικρά ανοίγματα τα οποία είναι εύκολο να βουλώσουν, οπότε το φιλτράρισμα του καυσίμου είναι κομβικής σημασίας.
Τα φίλτρα καυσίμων είναι αναλώσιμα εξαρτήματα, εξωτερικά είναι κατασκευασμένα από ατσάλι ή συνθετικά υλικά και στο εσωτερικό τους υπάρχουν στοιχεία χαρτιού τα οποία φιλτράρουν το καύσιμο.
Μπεκ ψεκασμού
Παλαιότερα, οι κινητήρες βενίζης χρησιμοποιούσαν ένα μηχανισμό γνωστό ως καρμπυρατέρ (εξαερωτήρας στα ελληνικά) ο οποίος αναμειγνύει τον αέρα με τη βενζίνη στην κατάλληλη αναλογία και στη συνέχεια τροφοδοτεί τους θαλάμους καύσης με το μείγμα για να γίνει η ανάφλεξη.
Από τα τέλη της δεκαετίας του ’80, τα καρμπυρατέρ αντικαταστάθηκαν από τα μπεκ ψεκασμού, τα οποία ελέγχονται ηλεκτρονικά από την ECU του εγκεφάλου και στέλνουν το μείγμα καυσίμου-αέρα σε σωστή αναλογία και την κατάλληλη στιγμή. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να μειωθούν οι εκπομπές ρύπων των κινητήρων και να επιτευχθεί χαμηλότερη οικονομία καυσίμου.
Συχνά προβλήματα στην τροφοδοσία καυσίμου
Το πιο συχνό πρόβλημα που αντιμετωπίζει ένα αυτοκίνητο στο σύστημα τροφοδοσίας του είναι το βουλωμένο φίλτρο καυσίμου. Για να το αποφύγεις, σιγουρέψου ότι ακολουθείς τις οδηγίες του κατασκευαστή για την αντικατάσταση του φίλτρου. Τις οδηγίες αυτές θα τις βρεις στο εγχειρίδιο συντήρησης του αυτοκινήτου.
Τα συμπτώματα ενός βουλωμένου φίλτρου βενζίνης είναι:
- Ο κινητήρας δυσκολεύεται να πάρει μπρος
- Ο κινητήρας δεν αποδίδει τα μέγιστα
- Αναμμένη λυχνία “check engine”
Για να αντιμετωπίσεις το παραπάνω πρόβλημα, καλό θα ήταν να είσαι προσεκτικός με τα σημεία ανεφοδιασμού. Ναι, τα βενζινάδικα. Η βενζίνη θα πρέπει να είναι δοκιμασμένη και καλής ποιότητας. Προσπάθησε να αποφύγεις τα άγνωστα πρατήρια όπου έχουν μεγάλες πιθανότητες να πουλάνε αμφίβολης ποιότητας καύσιμο.
Ένα άλλο συχνό πρόβλημα είναι η ελαττωματική αντλία καυσίμου. Αν ο κινητήρας δεν παίρνει μπρος ή κατά τη διάρκεια της οδήγησης σβήνει, ένα πιθανό αίτιο είναι η αντλία καυσίμου.
Πλέον όλα τα αυτοκίνητα έχουν ηλεκτρονικές αντλίες καυσίμου πράγμα που σημαίνει ότι όταν γυρνάς το κλειδί στη μίζα προς την πρώτη σκάλα, πριν μπει σε λειτουργία ο κινητήρας, μπορείς να ακούσεις έναν ηλεκτρονικό ήχο ο οποίος υποδηλώνει ότι η αντλία ενεργοποιείται. Αν δεν ακούς αυτόν τον ήχο, επίσης υπάρχει πρόβλημα και θα πρέπει να ελεγχθεί εκτενώς.
Σε αυτή την περίπτωση, το πρόβλημα θα πρέπει να εξεταστεί από κάποιον έμπιστο μηχανικό και να ακολουθήσουν οι κατάλληλες κινήσεις.
Τέλος, ένα άλλο πρόβλημα στο σύστημα τροφοδοσίας μπορεί να είναι τα βρόμικα μπεκ ψεκασμού. Με το πέρασμα του χρόνου, τα μπεκ συγκεντρώνουν μικροσωματίδια που τα εμποδίσουν να ψεκάσουν στη σωστή ποσότητα το μείγμα αέρα-καυσίμου.
Μια λύση για το παραπάνω πρόβλημα είναι η εξής: Όταν σταματήσεις για ανεφοδιασμό σε βενζινάδικο, πρόσθεσε στο τεπόζιτο της βενζίνης ένα προϊόν καθαρισμού για τα μπεκ ψεκασμού. Θα το βρεις σε όλα τα γνωστά πρατήρια με κόστος περίπου στα 10€.
Πρόσθεσε το υγρό καθαριστικό στο τεπόζιτο πριν βάλεις βενζίνη και αυτό θα καθαρίζει τα μπεκ όσο ο κινητήρας λειτουργεί. Για να διατηρούνται τα μπεκ σε καλή κατάσταση, αυτό καλό είναι να γίνεται κάθε 3 μήνες.
Μην αφήνεις τίποτα στην τύχη!
Αν αναζητάς ένα καλό μεταχειρισμένο αυτοκίνητο και θέλεις να είσαι σίγουρος για την κατάσταση φθοράς του…