Όταν το Αυτοκίνητο Χρειάζεται Ευθυγράμμιση
Ευθυγράμμιση θέλει ένα όχημα όταν «τραβάει» (παρεκκλίνει από την πορεία του), το τιμόνι δηλαδή είναι στριμμένο και το όχημα πάει ευθεία.
Πολλοί πιστεύουν ότι αυτό συνήθως οφείλεται σε κάποια λακκούβα/σαμαράκι που έτυχε να περάσει το αυτοκίνητο, και ότι με χαμηλό κόστος και σχετικά γρήγορα το πρόβλημα θα λυθεί. Αυτή είναι όμως η μισή αλήθεια.
Το σύστημα ανάρτησης/αξόνων είναι ένας αρκετά πολύπλοκος μηχανισμός αποτελούμενος από πολλά κινούμενα μέρη. Σκοπός τους είναι η άνετη και προπάντων ασφαλή κύλιση του αυτοκινήτου κάτω από όλες τις συνθήκες, ενώ τυχόν προβλήματα που προκύπτουν ενδέχεται να επηρεάσουν την κατευθυντικότητα του οχήματος, σε μικρό ή μεγάλο βαθμό.
Στη Spotmechanic καλύπτουμε σε μεγάλη λεπτομέρεια το σύστημα ανάρτησης/αξόνων, ενώ κρίνουμε και από την τελική συμπεριφορά του αυτοκινήτου την ανάγκη ή όχι για ευθυγράμμιση.
Αν στη σελίδα 6 (Ενεργητική ασφάλεια) της τεχνικής αναφορά μας, στο σημείο 6.1 Ευθυγράμμιση, δεις την ένδειξη κίτρινο – «Χρειάζεται», θα ήταν καλό να δεις τον παρακάτω οδηγό προκειμένου να εκτιμήσεις το κόστος αποκατάστασης του προβλήματος
Σημεία που επηρεάζουν την ευθυγράμμιση
Σελίδα 6, σημείο 5.5 Μπαλάκι (σφαιρικός σύνδεσμος): Αυτό το εξάρτημα συνδέει το ψαλίδι με το άκρο. Αν έχει κοπεί θα έχει δημιουργήσει κενά (τζόγος ) ανάμεσα στο άκρο και το ψαλίδι, με αποτέλεσμα ο τροχός που συνδέεται στο άκρο να χάνει την ευθυγράμμισή του. (Κόστος αντικατάστασης €30+)
Σελίδα 6, σημείο 5.2 Ακρόμπαρο: Συνδέει το τιμόνι – κρεμαγιέρα με το άκρο – τροχός. Αν έχει σημαντική φθορά, δηλαδή έχει κοπεί το λάστιχο του, θα έχουμε πάλι κενό (τζόγο) με αποτέλεσμα ο τροχός να χάνει την ευθυγράμμισή του. (Κόστος αντικατάστασης €30 – €100)
Σελίδα 6, σημείο 5.4 Silent blocks ψαλιδιών: Είναι λαστιχένιοι σύνδεσμοι που ενώνουν τα ψαλίδια στο αμάξωμα. Αν έχουν κοπεί, το ψαλίδι θα έχει επίσης κενά (τζόγο ) με αποτέλεσμα να έχει κενά και το άκρο με τον τροχό που είναι συνδεμένα με αυτό. Συνεπώς, ο τροχός χάνει την ευθυγράμμισή του. (Κόστος αντικατάστασης €30 – €100)
Και στις 3 παραπάνω περιπτώσεις ο έλεγχος που γίνεται είναι οπτικός, χρησιμοποιώντας τη βοήθεια των raceramps για να ελέγξουμε το πάτωμα του οχήματος.
Τα αποτελέσματα που καταγράφουμε είναι 3 ειδών: μικρές φθορές / καλώς (πράσινο χρώμα), σημαντική φθορά σε 1 μόνο (κίτρινο χρώμα), σημαντική φθορά σε 2+ (κίτρινο χρώμα).
Στις περιπτώσεις με το κίτρινο χρώμα, τα εξαρτήματα στα οποία βρέθηκε φθορά θα πρέπει να αντικατασταθούν.
Σελίδα 6, σημείο 5.1 Ανάρτηση: Ακόμη ένα σημείο που επηρεάζει την ευθυγράμμιση του αυτοκινήτου. Η ανάρτηση ενώνει το άκρο με το αμάξωμα, ενώ η δουλειά της είναι να απορροφά τους κραδασμούς του οδοστρώματος και να μεταδίδει όσο το δυνατόν λιγότερους στα υπόλοιπα μέρη και κατ’ επέκταση στην καμπίνα των επιβατών. Αν έχουμε σημαντική φθορά στο αμορτισέρ (π.χ. σπασμένο καλάμι ), όχι μόνο θα νιώθουμε πολύ έντονα τους κραδασμούς κατά την οδήγηση (test-drive) αλλά θα έχουμε και πρόβλημα με την ευστάθεια του οχήματος (θα αποκλίνει από την πορεία του).
Η ανάρτηση ελέγχεται τόσο οπτικά στον έλεγχο ράμπας, όσο και κατά τη διάρκεια του test drive εκτιμώντας την απόδοσή της, ενώ τα αποτελέσματα που καταγράφουμε στον έλεγχο της ανάρτησης είναι 3 ειδών: χτυπά πολύ / πλέει (κόκκινο χρώμα), σχετική φθορά / μέτριο χτύπημα (κίτρινο χρώμα), καλή απόδοση (πράσινο χρώμα)
Σε περίπτωση που το αποτέλεσμα είναι κόκκινο, το αμορτισέρ θα ήταν καλό να αντικατασταθεί άμεσα, διασφαλίζοντας την άνεση και ασφάλεια των επιβατών (Κόστος αντικατάστασης €60 – €250 το κάθε αμορτισέρ)
Ευθυγράμμιση λοιπόν
Όλα τα παραπάνω μπορεί να δικαιολογούν την ανάγκη για ευθυγράμμιση, η οποία γίνεται σε συνεργείο που έχει τον απαραίτητο εξοπλισμό με το κόστος να μην είναι απαγορευτικό (€25+). Αν δεν αντικατασταθούν όμως τα σημεία που δημιουργούν το πρόβλημα, η ανάγκη αυτή θα επανέλθει αργά ή γρήγορα.
Αν τώρα ακόμα και μετά την ευθυγράμμιση το όχημα συνεχίζει να «τραβάει» (παρεκκλίνει από την πορεία του), τότε πρέπει να δεις μήπως έχεις κάποιο στραβό ψαλίδι (από κάποιο είδους χτύπημα). Εδώ το κόστος είναι λίγο μεγαλύτερο, €100 – €350.
Αν το test drive δείξει πως δεν χρειάζεται ευθυγράμμιση
Τι γίνεται τώρα σε περίπτωση που ένα από τα παραπάνω ευρήματα αναγνωριστεί, αλλά το αυτοκίνητο κατά τη διάρκεια του ελέγχου μέσω test drive δεν έχει ανάγκη από ευθυγράμμιση; Καλό θα ήταν να κοιτάξουμε τα ελαστικά, ώστε να καταλάβουμε εάν στο παρελθόν είχαμε κάποιο πρόβλημα. Όταν ο ρυθμός ή ο τύπος φθοράς ενός ελαστικού διαφέρει από ενός άλλου στο ίδιο αμάξι, θα μπορούσε να υποδεικνύει κάποιο πρόβλημα ευθυγράμμισης που εξαλείφθηκε από την ανομοιόμορφη φθορά των ελαστικών. Καλό θα είναι να αλλάξουν άπαξ και το πρόβλημα λυθεί, εμείς πάντως θα στο πούμε μετρώντας το πέλμα των ελαστικών με ειδικό εργαλείο που έχουμε στον εξοπλισμό μας.