Χρειάζεσαι βοήθεια;
Κάλεσε μας:

211 780 0708
16 Ιουλίου, 2015

Πλαίσιο αυτοκινήτου: Τι είναι; Γιατί σε νοιάζει; Πως το ελέγχεις;

Τι είναι το πλαίσιο αυτοκινήτου

Το πλαίσιο ή αλλιώς το “σασί” του αυτοκινήτου, είναι η ραχοκοκαλιά πάνω στην οποία δένουν όλα τα υπόλοιπα μηχανικά/κινητικά μέρη. Έχοντας το σχήμα κλωβού, το πλαίσιο των σημερινών αυτοκινήτων είναι φτιαγμένο κάτω από τις πιο αυστηρές εργοστασιακές προδιαγραφές , κουβαλώντας πολλά χρόνια έρευνας και εξέλιξης. Α

ποτελώντας το πιο σημαντικό κομμάτι ενός οχήματος, το πλαίσιο επηρεάζει άμεσα τόσο την ενεργητική συμπεριφορά του αυτοκινήτου εν κινήσει όσο και την παθητική του ασφάλεια σε περίπτωση ατυχήματος, καθώς είναι φτιαγμένο με ζώνες ελεγχόμενης παραμόρφωσης που εγγυάται την μέγιστη προστασία των επιβατών σε τυχόν σύγκρουση.

Γιατί σε νοιάζει η κατάσταση του πλαισίου

Πιθανή ζημιά στο πλαίσιο αυτοκινήτου υποδηλώνει συνήθως κάποιο σημαντικό ατύχημα που έχει συμβεί στο παρελθόν, όπου η επισκευή του σχεδόν ποτέ δεν το επαναφέρει στην αρχική του κατάσταση. Ο λόγος είναι ότι οι εργασίες σε τοπικό συνεργείο/αντιπροσωπεία θα γίνουν αναγκαστικά προσεγγιστικά (λόγω έλλειψης εξοπλισμού), με αποτέλεσμα οι εργοστασιακές προδιαγραφές να μην τηρούνται στον απόλυτο βαθμό.

Πρακτικά τι σημαίνει αυτό; Ας πάρουμε το παράδειγμα τα ράμφη (το εμπρόσθιο κομμάτι του πλαισίου που απορροφά μετωπικές συγκρούσεις). Βάσει εργοστασιακών προδιαγραφών και διεθνών ελέγχων, μία μετωπική σύγκρουση με 50 χλμ την ώρα θα πρέπει να απορροφάται με τέτοιο τρόπο ώστε να μην επηρεάζεται σημαντικά η καμπίνα των επιβατών. Ένα επισκευασμένο ράμφος λοιπόν ενέχει δύο κινδύνους, αφού οι εργοστασιακές προδιαγραφές έχουν πια χαθεί:

  1. Μετά την επισκευή να έχει καταλήξει λιγότερο στιβαρό από ότι ήταν αρχικά (άρα να μην μπορεί να απορροφήσει τη σύγκρουση στον ίδιο βαθμό με πριν)
  2. Μετά την επισκευή να είναι πιο στιβαρό από ότι ήταν πριν, με αποτέλεσμα σε νέα ενδεχόμενη σύγκρουση όλο το ράμφος να περάσει στην καμπίνα των επιβατών…

Σε κάποιες άλλες Ευρωπαϊκές χώρες (π.χ. Αγγλία) απαγορεύεται βάσει νόμου η κυκλοφορία αυτοκινήτων που έχουν περάσει σημαντικό ατύχημα, λόγω κινδύνου για την ασφάλεια των επιβατών (τα λεγόμενα write offs). Αυτά τα αυτοκίνητα δεν παίρνουν άδεια κυκλοφορίας εκ νέου και δεν ασφαλίζονται.

Στην Ελλάδα δυστυχώς τέτοια νομοθεσία δεν υφίσταται, οπότε ο μοναδικός τρόπος να προστατευτείς είναι ο σωστός έλεγχος της κατάστασης του σασί πριν αγοράσεις το επόμενό σου μεταχειρισμένο αυτοκίνητο.

Πως ελέγχεται το πλαίσιο αυτοκινήτου και η κατάσταση του

Στη Spotmechanic χωρίζουμε το πλαίσιο αυτοκινήτου σε 6 περιοχές:

  1. Πάτωμα
  2. Ράμφη
  3. Θόλοι
  4. Χώρος ρεζέρβας
  5. Μασπιέ
  6. Κολώνες

Η κάθε μία από τις περιοχές αυτές έχει το δικό της ρόλο, τον οποίο μπορείς να διαβάσεις αναλυτικά εδώ

Σε κάθε μία από τις περιοχές αυτές ελέγχουμε αν υπάρχει κάποια εμφανή ζημιά, αλλά κυρίως ψάχνουμε για αποδεικτικά επισκευής από πρότερο ατύχημα ή ίχνη εργασιών που μπορεί να υποδηλώνουν δόλο (κομμένα και ξανακολλημένα πλαίσια για νομιμοποίηση κλεμμένου οχήματος ή απόκρυψη βαριάς επισκευής). Συγκεκριμένα:

  • Πάτωμα: Ο έλεγχος γίνεται με τη βοήθεια των ειδικών ραμπών (race ramps) που διαθέτουμε στον εξοπλισμό μας, τις οποίες χρησιμοποιούμε ώστε να σηκώσουμε το όχημα και να μπούμε από κάτω. Ψάχνουμε για ζημιές, χτυπήματα, αποδεικτικά επισκευής, σκουριές και ίχνη από μπαλώματα/συγκολλήσεις σε όλο το μήκος και πλάτος του πατώματος.
  • Ράμφη: Εδώ ελέγχουμε πρώτα το πάνω μέρος του ράμφους που είναι ορατό από το χώρο του κινητήρα. Ύστερα κοιτάμε το κάτω μέρος (σε συνδυασμό με τον έλεγχο του πατώματος), όπου πάλι ελέγχουμε για χτυπήματα ,αποδεικτικά επισκευής και τυχόν σκουριές.
  • Θόλοι: Ο έλεγχος των θόλων είναι οπτικός. Οι μπροστινοί θόλοι ελέγχονται από το επάνω μέρος του χώρο του κινητήρα, πίσω από τους τροχούς καθώς επίσης και κατά τον έλεγχο του πατώματος. Ο έλεγχος στους πίσω θόλους γίνεται με τον ίδιο τρόπο, κοιτώντας πίσω από τους τροχούς όπως επίσης και από την κάτω πλευρά του αυτοκινήτου
  • Χώρος ρεζέρβας: Ο έλεγχος στο χώρο της ρεζέρβας γίνεται σε 2 φάσεις. Αρχικά κοιτάμε στο χώρο του πορτ-μπαγκάζ, ανασηκώνοντας τα καλύμματα ώστε να έχουμε πρόσβαση στο μεταλλικό μέρος. Κατόπιν πέφτουμε από κάτω, ώστε να έχουμε πλήρη εικόνα του συγκεκριμένου σημείου από όλες τις πλευρές
  • Μασπιέ: Ο έλεγχος γίνεται με τον εξειδικευμένο εξοπλισμό μας και συγκεκριμένα με το PD8 (όργανο μέτρησης πάχους βαφής ) με τη βοήθεια του οποίου μπορούμε να δούμε αν έχει επισκευαστεί. Οι μετρήσεις που παίρνουμε είναι τόσο από το εξωτερικό μέρος του μασπιέ, αλλά και από το εσωτερικό. Η εξωτερική επισκευή αλλά τυχόν χτυπήματα δεν επηρεάζουν την δομή του οχήματος. Αντιθέτως, τυχόν επισκευή στο εσωτερικό μέρος μπορεί να επηρεάζει άμεσα τη δομή. Για να ολοκληρώσουμε τον έλεγχο του μασπιέ, θα το δούμε και από την κάτω πλευρά ώστε να σιγουρευτούμε ότι η οποιαδήποτε επισκευή δεν έχει επηρεάσει το πάτωμα του αυτοκινήτου.

Τα μασπιέ έχουν επιπλέον ενισχύσεις στα cabrio/roadster αυτοκίνητα λόγω έλλειψης ενιαίου τόξου κολώνας

  • Κολώνες: Ο έλεγχος και εδώ γίνεται με τον εξειδικευμένο εξοπλισμό μας για τη μέτρηση του πάχους της βαφής, με τη βοήθεια του οποίου μπορούμε να δούμε αν μέρος της κολώνας έχει επισκευαστεί. Οι μετρήσεις που παίρνουμε είναι όπως και στα μασπιέ, τόσο εσωτερικές όσο και εξωτερικές. Μία εξωτερική επισκευή μικρού εύρους δεν επηρεάζει τη δομή του οχήματος. Αντιθέτως η εσωτερική επισκευή κυρίως στο σημείο της μεσαίας κολώνας  μπορεί να είναι ένδειξη σοβαρού ατυχήματος, αφού το συγκεκριμένο σημείο καλύπτεται από τις πλαϊνές πόρτες.

Το αποτέλεσμα του ελέγχου στο πλαίσιο αυτοκινήτου αποτυπώνεται στην αναφορά μας και συνοδεύεται από την απαραίτητη λεκτική επεξήγηση, τον χρωματικό κώδικα της Spotmechanic (πράσινο «καλή κατάσταση», κίτρινο «μέτρια κατάσταση», πορτοκαλί «χρήζει περαιτέρω διερεύνησης» και κόκκινο «κακή κατάσταση») όπως επίσης και φωτογραφικό υλικό των ευρημάτων, όπου αυτό είναι δυνατό.

 

0 Shares
Share
Tweet
Pin
Share