Πως θα καταλάβεις ότι ο συμπλέκτης χρειάζεται αλλαγή;
3 μικρά και εύκολα tips για να ελέγξεις αν το αυτοκίνητο που οδηγείς χρειάζεται νέο συμπλέκτη ή όπως συχνά το λέμε, δίσκο/πλατό!
Αρχικά ας εξηγήσουμε με απλά λόγια τι είναι ο συμπλέκτης:
Ο συμπλέκτης αποτελείται στην ουσία από ένα δίσκο με υψηλό συντελεστή τριβής και το πλατό, ένα εξάρτημα σε μορφή δίσκου το οποίο είναι βιδωμένο στον σφόνδυλο του κινητήρα, προέκταση του στροφαλοφόρου άξονα, και περιστρέφεται με την ίδια ταχύτητα που περιστρέφεται και ο κινητήρας.
Η “δουλειά” του συμπλέκτη είναι μεταφέρει τη ροπή του κινητήρα, δια μέσου του κιβωτίου, στους δύο ή τους τέσσερις κινητήριους τροχούς. Με την πάροδο του χρόνου, ο συμπλέκτης φθείρεται και ως αποτέλεσμα χάνει από την απόδοσή του. Όταν συμβαίνει αυτό, τα συμπτώματα που θα παρατηρήσεις θα είναι ο θόρυβος, οι δονήσεις του πεντάλ και το λεγόμενο “πατινάρισμα”, δηλαδή το φαινόμενο που ο δίσκος έχει φθαρεί τόσο που θα γλιστράει πάνω στο πλατό με αποτέλεσμα να μην δίνει την απαραίτητη ροπή στον κινητήριο άξονα.
Υπάρχουν μερικά μικρά tips που θα σε βοηθήσουν να καταλάβεις αν ο συμπλέκτης του αυτοκινήτου που οδηγείς είναι φουλ λειτουργικός, ή ότι χρήζει αντικατάστασης.
Πως θα το ελέγξεις λοιπόν;
1. Η Σωστή Σύμπλεξη
Όταν βρίσκεσαι εν κινήσει, πάτα το συμπλέκτη και βάλε την επόμενη ταχύτητα στο κιβώτιο, π.χ την 3η. Η επιλογή της σχέσης πρέπει να γίνει εύκολα και χωρίς θορύβους, διαβαθμίσεις σκληρότητας ή άλλα σημάδια που να υποδηλώνουν έντονες τριβές. Αν αισθάνεσαι το πεντάλ του συμπλέκτη πολύ βαρύ και δεν εμπλέκεται σωστά, δηλαδή κάπου στο μέσο της διαδρομής του πεντάλ, αυτό είναι σημάδι ότι πρέπει να αλλαχθεί. Το ίδιο ισχύει και αν νιώσεις ότι η σύμπλεξη γίνεται πολύ χαμηλά, δηλαδή πολύ κοντά στο σημείο που το πεντάλ του συμπλέκτη βρίσκεται κάτω-κάτω, στο τέλος της διαδρομής του. Όσο πιο άμεσα τον αντικαταστήσεις, τόσο το καλύτερο!
2. Ξεκίνα με “3η”
Μπορεί να σου έχει συμβεί κατά λάθος, αυτή τη φορά όμως θα το κάνεις επίτηδες, οπότε καλύτερα να βρίσκεσαι σε κάποιον “ανοιχτό” χώρο, χωρίς κίνηση.
Όντας σταματημένος, βάλε 3η ταχύτητα, ανέβασε λίγο τις στροφές του κινητήρα πατώντας το γκάζι και σιγά-σιγά άσε το συμπλέκτη. Το αυτοκίνητο, αν και πολύ αργά, πρέπει να ξεκινήσει να κινείται. Αν ακούσεις θόρυβο, αν σου μυρίσει καμένο ή αν αρχίσουν οι στροφές να ανεβαίνουν χωρίς όμως το αυτοκίνητο να κινείται, τότε ο συμπλέκτης πρέπει να αλλαχθεί.
3. Απότομο “κατέβασμα”
Ενώ βρίσκεσαι εν κινήσει με 3η ταχύτητα, “κατέβασε” σε 2α και άσε απότομα το συμπλέκτη. Αν οι στροφές του κινητήρα δεν ανέβουν απότομα και παραμείνουν νωχελικά στο χαμηλό τους φάσμα, τότε αυτή είναι μια καλή ένδειξη για να πας στο συνεργείο και να κάνεις αλλαγή δίσκου πλατό! Το κόστος αντικατάστασης του δίσκου πλατό εξαρτάται από την μάρκα του αυτοκινήτου, ένα μέσο κόστος όμως είναι γύρω στα 200 ευρώ.
Αν δοκιμάσεις να ελέγξεις μόνος σου το συμπλέκτη ενός αυτοκινήτου, είτε του δικού σου, είτε ενός μεταχειρισμένου που σκέφτεσαι να αγοράσεις, και αντιληφθείς κάποια από τα παραπάνω συμπτώματα, καλό είναι να προχωρήσεις γρήγορα στην αντικατάστασή του, διότι κάποια στιγμή, αναπόφευκτα, το αυτοκίνητο θα “μείνει”.
Κατά τα άλλα… drive safe!