Audi S3 (1999-2004): Προβλήματα και Συμβουλές Αγοράς
Μπορεί να μην το αντιληφθήκαμε πλήρως όταν παρουσιάστηκε, όμως η Audi έφερε την επανάσταση με το πρώτο S3.
Ένα αυτοκίνητο που συνδύαζε την ευκολία χρήσης σε καθημερινή βάση και την πρακτικότητα ενός μικρομεσαίου μοντέλου (Α3), με το μεγαλύτερο μέρος των επιδόσεων, των συγκινήσεων και του συναρπαστικού “ευ ζην” που προσέφεραν απλόχερα οι “πολεμικές μηχανές” από την Άπω Ανατολή (βλέπε Mitsubishi Lancer Evo και Subaru Impreza STi).
Mιάμιση δεκαετία και 2 αντικαταστάτες αργότερα, η πρώτη γενιά του S3 είναι ακόμα μια υπολογίσιμη δύναμη που δεν λέει να ξεπεραστεί.
Σε αυτόν τον οδηγό αγοράς, αναλύουμε τεχνικά το μοντέλο, βγάζουμε “στη φόρα” τα προβλήματά του και σου επισημαίνουμε τι πρέπει να προσέξεις πριν αγοράσεις ένα μεταχειρισμένο Audi S3.
Τα υπέρ: Οδική συμπεριφορά, επιδόσεις, φρένα, ποιότητα κύλισης (συγκριτικά με τον ανταγωνισμό)
Τα κατά: Ελάχιστα εργοστασιακά δείγματα στην αγορά μεταχειρισμένων, αρκετά “κακοποιημένα”, ευαίσθητη βαλβίδα πίεσης τούρμπο, ευαίσθητο δερμάτινο σαλόνι
ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Χρονολογία: 1999-2004
Καύσιμο: Βενζίνη
Κυβικά: 1.781 κ.εκ.
Ιπποδύναμη: 210/225 άλογα
Ροπή: 270/280 Nm
0-100: 6.8/6.6 δευτερόλεπτα
Τελική: 238/243 χλμ/ώρα
Βάρος: 1.375 κιλά
CO2: 226 γρ/χλμ
Τέλη κυκλοφορίας: 320€
Διαστήματα service: ανά 15.000 χλμ
Μέση κατανάλωση: 9.1/9.4 λίτρα/100χλμ
ΠΛΑΙΣΙΟ
Το S3 χτίστηκε σε γερά “θεμέλια”, τα οποία δεν ήταν άλλα από το πιο στιβαρό πλαίσιο στην κατηγορία των μικρομεσαίων της εποχής. Το Golf MK4, δηλαδή.
Η ανάρτηση είναι κοινή με το μοντέλο της VW κατά το ήμισυ, καθώς παρέμειναν τα γόνατα McPherson εμπρός, όμως ο ημιάκαμπτος άξονας πίσω έδωσε τη θέση του σε μια διάταξη πολλαπλών συνδέσμων (ό,τι συνέβαινε και με τα δικίνητα/τετρακίνητα Leon 1ης γενιάς).
Για τέλη της δεκαετίας του ’90, το σασί του Α3 απέδωσε εξαιρετικά στις δοκιμές πρόσκρουσης του EuroNCAP, αποσπώντας 4 αστέρια στην προστασία των επιβατών.
Η επανάσταση που αναφέραμε στην εισαγωγή, φυσικά αφορούσε το σύστημα τετρακίνησης. Η διάταξη της Haldex με τον συνεκτικό συμπλέκτη, στην πρώτη της εφαρμογή, έδινε ασύγκριτο πλεονέκτημα στο S3 σε σχέση με τον ανταγωνισμό των hot hatches, τοποθετώντας το ουσιαστικά πιο κοντά στα -αγωνιστικών καταβολών- Mitsubishi Evo και Subaru Impreza STi.
Αυτή του η προσήνεια σε ρυθμούς “κυνηγητού”, μαζί με το φιλικό στήσιμο της ανάρτησης και την λειτουργία του Haldex -που έπρεπε να σπινάρουν οι μπροστινοί τροχοί για να στείλει ροπή στους πίσω, ελαφρώς απότομα- είχαν σαν αποτέλεσμα πολλά μεταχειρισμένα S3 να είναι χτυπημένα από σοβαρές συγκρούσεις.
Γι’αυτό πριν αγοράσεις ένα μεταχειρισμένο, έλεγξε σχολαστικά διάφορα σημεία του πλαισίου (μαρσπιέ, κολώνες, “γέφυρα” και “ράμφη”). Αν εντοπίσεις το παραμικρό ίχνος βαφής, απευθύνσου σε άλλο υποψήφιο αυτοκίνητο.
Ο τεχνικός έλεγχος της Spotmechanic καλύπτει όλα τα καίρια σημεία του πλαισίου, όπως το πάτωμα, ράμφη, κολώνες, μαρσπιέ, μετώπες, θόλους και το χώρο της ρεζέρβας, ενώ καταγράφουμε την κατάστασή τους είτε υπάρχει κάποιο εύρημα είτε όχι. Δες πιο αναλυτικά τι ελέγχουμε στο πλαίσιο των αυτοκινήτων.
Το Haldex επίσης χρήζει προσοχής. Οδήγησε το αυτοκίνητο και κάνε αναστροφή (σε σημείο που να επιτρέπεται, κατά προτίμηση). Δώσε λίγο γκάζι κατά τη διάρκεια του ελιγμού.
Αν αντιληφθείς ότι επεμβαίνει η τετρακίνηση, δίχως να έχουν φορτιστεί οι εμπρός τροχοί, σημαίνει ενδεχόμενο πρόβλημα στην μονάδα ελέγχου του Haldex. Η επισκευή δεν είναι φθηνή, οπότε καλό είναι να το ελέγξεις πριν την αγορά.
Η ανάρτηση είναι εξίσου “πονεμένη” ιστορία με τον κινητήρα, που ακολουθεί.
Πολλά μεταχειρισμένα S3 φοράνε after market πακέτα αναρτήσεων, τα οποία κάνουν σκληραίνουν την απόσβεση. Αν σείεται ολόκληρο το αυτοκίνητο κατά το πέρασμα από λακκούβες, έχε υπόψιν πως οι κραδασμοί μεταφέρονται αυτούσιοι στους συνδέσμους της ανάρτησης και τις πλήμνες των τροχών.
Οι οποίοι τροχοί -συνήθως σε διάσταση 18 ή 19 ιντσών- θέλουν προσοχή για γρατζουνιές, χτυπήματα και μικροστραβώματα. Προσοχή και σε καρούμπαλα ή σκισίματα στα ελαστικά.
Ιδανικά οι ζάντες δεν πρέπει να ξεπερνάνε τις εργοστασιακές διαστάσεις (225/45/R17).
ΜΗΧΑΝΙΚΑ
Ο 1.8 20VT άφησε εποχή τόσο με τις εργοστασιακές αποδόσεις του, όσο και με την δυναμική που επέδειξε στον χώρο της βελτίωσης.
Κανονικά αποδίδει 210 ίππους, οι οποίοι έγιναν 225 και “ισοφάρισαν” το όμορο ΤΤ quattro. Η σπανιότητα εργοστασιακού μεταχειρισμένου S3 το ανάγει στα επίπεδα του συλλεκτικού, εφόσον βρεθεί κάποιο.
Tα περισσότερα φέρουν τουλάχιστον ένα “1ο στάδιο”, με την απόδοση να κυμαίνεται γύρω στα 300 άλογα. Δεν είναι λίγα αυτά που αγγίζουν τα 400, ενώ δεν λείπουν και οι ακρότητες 600 -ή και παραπάνω- ίππων.
Με δεδομένο ότι ο 5βαλβιδος 1.800αρης είναι “σεσημασμένος” για κάποια θέματα, ακόμα και στην εργοστασιακή του μορφή, είναι αυτονόητο πως καλύτερα να αποφύγεις “σκαλισμένα” μεταχειρισμένα.
Οι πολλαπλασιαστές αποτελούν, ακόμα και σήμερα, πεδίο συζητήσεων και διαφωνιών στους κόλπους πολλών “αυτοκινητοπαρέων”. Σε μοντέλα των 120-140 χιλιάδων χιλιομέτρων θα πρέπει να έχουν αλλαχτεί. Αν δεις να λείπει η συγκεκριμένη επισκευή από το βιβλίο service, σίγουρα θα τη βρεις μπροστά σου.
Ο αισθητήρας εισερχομένου αέρα (MAF) έχει επίσης βεβαρημένο ιστορικό. Kάνε test drive και αν διαπιστώσεις αρρυθμία του κινητήρα στο ρελαντί ή κομπιάσματα, θα πρέπει να ελέγξεις το ζήτημα περαιτέρω.
Σε περίπτωση που ο MAF “αθωωθεί” κατά τον έλεγχο αλλά η ασταθής συμπεριφορά του μοτέρ συνεχίζει, έχε στον νου πως μπορεί να χρειαστεί αντικατάσταση η βαλβίδα πίεσης του τούρμπο.
Γνωστή ως “Ν75“, έχει στείλει ουκ ολίγα S3 1ης γενιάς στο συνεργείο – και παραπάνω από μία φορές. Όπως και οι πολλαπλασιαστές, είθισται να έχουν αλλαχτεί από τον προηγούμενο ιδιοκτήτη.
Το 6τάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο του Audi S3 1ης γενιάς δεν παρουσιάζει προβλήματα.
ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΜΕΡΗ
Ουδέν μεμπτό στη λειτουργία των ηλεκτρικών, πέρα από κάποια περιστατικά όπου άναβε η λυχνία του υδραυλικού τιμονιού και χανόταν η υποβοήθηση.
Δεν πρόκειται για πρόβλημα στην κρεμαγιέρα, αλλά για αστοχία αισθητήρα.
ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ
Η Audi δεν έκανε οικονομία στον εξοπλισμό του αγαπημένου της hot hatch.
Σε όλα τα μεταχειρισμένα S3 ΜΚ1 θα βρεις ημιδερμάτινα bucket καθίσματα της Recaro, αυτόματο κλιματισμό, ηλιοροφή, 4 αερόσακους και ABS με πλήρως απενεργοποιούμενο ESP.
Αυτοκίνητα που έχουν εκτεθεί υπερβολικά στον ήλιο -σε νησιωτικές περιοχές, για παράδειγμα- μπορεί να εμφανίζουν “σπασίματα” στην δερμάτινη επένδυση.
Το ταμπλό και η κεντρική κονσόλα δεν δίνουν το παραμικρό δικαίωμα για παράπονα.
ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ
Η ποιότητα της βαφής είναι εξαιρετική και δεν ξεφλουδίζει, ούτε εμφανίζει θαμπάδες.
Τα εμπρός φανάρια, από την άλλη, μπορεί να τα συναντήσεις θαμπωμένα – ειδικά στα μοντέλα πριν το facelift του 2002. Εάν είναι θαμπό μόνο το ένα φανάρι, τότε είναι πολύ πιθανό η αντίστοιχη πλευρά του αυτοκινήτου να έχει εμπλακεί σε σύγκρουση.
Ιδιαίτερη προσοχή σε ιμιτασιόν S3!
Κάποιοι με βελτιωμένα Α3 1.8Τ φόρεσαν τις ζάντες, την μάσκα και τα σηματάκια του S3, αντικατέστησαν τα φτερά με κάποια φαρδύτερα της “κακιάς ώρας” και ζητάνε αντίτιμο στο ύψος του αυθεντικού.
Τράβα μια νοητή ευθεία από το τέλος του θόλου (ή πάρε και χάρακα, δεν θα σου πει κανείς τίποτα) προς τα κάτω. Το προφίλ του τροχού θα πρέπει να εφάπτεται ΑΚΡΙΒΩΣ. Αν η ζάντα είναι πιο μέσα από το φτερό, αποχώρησε με γοργά βήματα.
Σε τι τιμή θα το βρεις σήμερα ως μεταχειρισμένο;
Ένα μεταχειρισμένο Audi S3 1ης γενιάς θα σου κοστίσει, κατά μέσο όρο, λιγότερο από 8.000 ευρώ. Συγκεκριμένα 7.953 ευρώ.
Τι εναλλακτικές έχεις;
- Ford Focus RS 1ης γενιάς
- Alfa Romeo 147 GTA
- Seat Leon Cupra R
- Subaru Impreza WRX (το στρογγυλοφάναρο)
- VW Golf R32
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Τετρακίνητο αυτοκίνητο, 210/225 ίππων, με δερμάτινα bucket καθίσματα και αντίτιμο κάτω των 8.000 ευρώ, είναι πρόκληση να το βρεις.
Το Audi S3 1.8 20VT αποτελεί μία ιδιαίτερη και καθόλα συμφέρουσα πρόταση, αρκεί να πληρούνται οι προϋποθέσεις των συνεπών service και της εργοστασιακής μορφής – ή έστω, της ελαφρά βελτιωμένης.
Συμβουλέψου τη Spotmechanic στον έλεγχο ενός “καθαρού” S3 και… καλά, γρήγορα, μα -πάνω από όλα- ασφαλή χιλιόμετρα!