Χρειάζεσαι βοήθεια;
Κάλεσε μας:

211 780 0708
19 Φεβρουαρίου, 2016

Οδηγός Αγοράς Μεταχειρισμένου Mazda MX-5 (NC) (2005-2015)

Κάθομαι και σκέφτομαι ποιο είναι το πρώτο πράγμα που πρέπει να μάθεις γι’αυτό το αυτοκίνητο και καταλήγω σε ένα. Μάλλον το πιο πιασάρικο.

Το ΜΧ-5 είναι το δημοφιλέστερο “σπορ” αυτοκίνητο στον κόσμο.

“Μα καλά, τι σπορ;” θα μου πεις. Σπορ είναι κάτι που φοράει αθλητική ενδυμασία, βρομάει τεστοστερόνη και ξεχωρίζει σαν τη μύγα μες’το γάλα. Το MX-5 δεν έχει τίποτα από όλα αυτά!

Θέλεις απάντηση; Οι αμερικάνοι λένε: “the answer is always miata”.

Στα ελληνικά θα λέγαμε ότι το MX-5 είναι η πιο αξιόπιστη, διθέσια παιχνιδομηχανή που μπορεί κάποιος να αγοράσει χωρίς να είναι είναι στέλεχος πολυεθνικής.

Η ανάλυση της τρίτης γενιάς του μοντέλου (με τον κωδικό NC), ακολουθεί. Πρώτα όμως διάβασε πως κατέληξε το ΜΧ-5 να γίνει αυτό που είναι σήμερα.

Λίιιγο ιστορία

Aν ζητούσες σήμερα από κάποιον Αμερικάνο που έζησε τη δεκαετία του ’80 να σου περιγράψει την αμερικάνικη αγορά αυτοκινήτου εκείνα τα χρόνια, μάλλον θα έπεφτε σε μίνι κατάθλιψη. Την ώρα που στην ευρωπαϊκή όχθη έβγαιναν αυτοκίνητα σαν τη Ferrari Testarossa και Lamborghini Countach, στην Αμερική τα πράγματα ήταν “ψόφια”, αποτέλεσμα της πετρελαϊκής κρίσης των 70s.

Τα οικογενειακά αμερικάνικα σεντάν της εποχής ήταν βαριά και προχειροφτιαγμένα, με κακής ποιότητας υλικά και κινητήρες καθόλου φιλικούς για την τσέπη. Τα πάλαι ποτέ “muscle cars” διένυαν την αισθητική τους παρακμή και τα βρετανικά “σπιρτόζικα” roadsters, είχαν και αυτά, χάσει την αίγλη των περασμένων δεκαετιών.

Με λίγα λόγια, εκείνη την περίοδο στις Η.Π.Α επικρατούσε ένα κλίμα έλλειψης ταυτότητας και φαντασίας από τις αυτοκινητοβιομηχανίες.

Ενώ λοιπόν η δεκαετία τελείωνε και το τείχος του Βερολίνου κατέρρεε, το τοπίο άρχισε να ξεκαθαρίζει σιγά-σιγά. Νέοι παίχτες άρχισαν να παρουσιάζουν τα προϊόντα τους στην αμερικανική αγορά και οι Ιάπωνες έκαναν γρήγορα τη διαφορά, παίρνοντας το πάνω χέρι. Τα οικονομικά, αξιόπιστα και πλήρως εξοπλισμένα αυτοκίνητα εκ της Ανατολής έμοιαζαν να συμβαδίζουν πλήρως με τις ανάγκες του μέσου καταναλωτή.

Παρ’ όλα αυτά, ήταν προφανές ότι κάτι έλειπε από την αγορά. Στις 9 Φεβρουαρίου του 1989 στην Έκθεση του Σικάγο, η Mazda κάλυψε αυτό το κενό παρουσιάζοντας ένα ασυνήθιστα μικρό (για τα αμερικανικά δεδομένα) roadster με τον κωδικό MX-5 (ή Miata για τους Αμερικάνους).

Ο δημοσιογράφος πίσω από το  MX-5

Η ιδέα για τη δημιουργία ενός μικρού roadster από τη Mazda δεν προέκυψε εν μια νυκτί. Αντιθέτως, η σύλληψή της έγινε μια δεκαετία πριν και πίσω από αυτήν κρύβεται ένας Αμερικανός δημοσιογράφος, συντάκτης τότε του περιοδικού Motor Trend και ειδικός στα Ιαπωνικά αυτοκίνητα, ονόματι Bob Hall.

Ο κύριος Hall λοιπόν, όταν ρωτήθηκε από τους ανθρώπους της Mazda για το ποιο θα έπρεπε να είναι το επόμενό τους αυτοκίνητο μετά το RX-7, εκείνος απάντησε, ένα προσιτό, ελαφρύ roadster, στα πρότυπα εκείνων που οι Βρετανοί συνήθιζαν να κατασκευάζουν. Σαν τις Lotus, τα Triumph και λοιπά της δεκαετίας του ’60-’70.

Δεδομένων των περιστάσεων, η ιδέα του Bob Hall πραγματικά άρεσε στους Ιάπωνες και δύο χρόνια αργότερα, o ίδιος προσελήφθη από την εταιρεία και εντάχθηκε στο σχεδιαστικό της τμήμα στη Ν. Καλιφόρνια.

Η αναπάντεχη επιτυχία

Το αυτοκίνητο κυκλοφόρησε πρώτα στις Η.Π.Α και στη συνέχεια στις άλλες ηπείρους. Τα πρώτα χρόνια, οι πωλήσεις του ΜΧ-5 ήταν οι διπλάσιες από αυτές που η Μazda υπολόγιζε. Μέχρι το 1998 όπου η δεύτερη γενιά παρουσιάστηκε, η εταιρεία είχε πουλήσει 400.000 περίπου αυτοκίνητα και πλέον το μικρό ΜΧ-5 είχε ήδη περάσει στο πάνθεον της αυτοκίνησης. Το κοινό έπινε νερό στο όνομά του.

Πριν αγοράσεις μεταχειρισμένο Mazda MX-5

ΣΤΟΙΧΕΙΑ/ΕΓΓΡΑΦΑ

Χρονολογία: 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012
Κυβικά: 1800 κ.εκ./2000 κ.εκ
Ιπποδύναμη: 126/160 άλογα
Ροπή: 167/188 Nm @ 1600/5000 σ.α.λ
0-100: 8,9/7,1 δευτερόλεπτα
Τελική: 200/220 χλμ/ώρα
Βάρος: 1080 κιλά
Εκδόσεις: Base, Mid, High, Sport
Τέλη κυκλοφορίας (2016): 300€ έως 690€
Διαστήματα service: ανά 15.000 χλμ
Μέση κατανάλωση: 8/10 λίτρα/100χλμ

ΠΛΑΙΣΙΟ

Πολύ καλύτερο επίπεδο παθητικής ασφάλειας σε σχέση με τα ΝΑ και ΝΒ της προηγούμενης γενιάς.

Αν είσαι λάτρης της οδήγησης και σου αρέσει να “χορεύεις”, μπορείς να τοποθετήσεις και κάποιο aftermarket roll-bar για να έχεις το κεφάλι σου ήσυχο.

Η εργοστασιακή ανάρτηση είναι μαλακή και ιδανική για τις λακκούβες της ελληνικής ασφάλτου. Το γεγονός αυτό, είναι και η αιτία πίσω από τη μεγάλη κλίση που παίρνει το αμάξωμα στις στροφές όταν το πιέζεις υπερβολικά.

Στους δημόσιους δρόμους δεν τρέχουμε! Προτίμησε να πας ένα Σάββατο στην πίστα των Μεγάρων, ή αν είσαι βορειοελλαδίτης, στις Σέρρες! Μπορεί να πληρώσεις περίπου 50€ αλλά θα το ευχαριστηθείς εγγυημένα και θα έχεις το κεφάλι σου ήσυχο! Όπως ακριβώς και με τον έλεγχο ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου!

Είναι σύνηθες σε ένα μεταχειρισμένο Mazda MX-5, ο ιδιοκτήτης να έχει τοποθετήσει έξτρα αμορτισέρ-ελατήρια και αντιστρεπτικές ράβδους για μια πιο  “στημένη” αίσθηση του αμαξώματος.

Η 2-λιτρη έκδοση Sport έχει αμορτισέρ της Bilstein και συνήθως στην αγορά θα βρεις μεταχειρισμένα με έξτρα αντιστρεπτική πίσω ράβδο, πολλές φορές “δανεική” από τα Mazda RX-8.

Η γεωμετρία της ανάρτησης του Mazda MX-5 είναι ρυθμιζόμενη οπότε υπάρχει περίπτωση να συναντήσεις ανομοιογενή φθορά ελαστικών που μπορεί να επηρεάζει την ασφάλεια σου. Μπορεί όμως να θέλει και απλά ευθυγράμμιση. Οπότε προσοχή!

Οδήγησε το αυτοκίνητο για να πάρεις πληροφορίες. Mπορείς εύκολα, οδηγώντας να αντιληφθείς ένα κακομεταχειρισμένο συμπλέκτη ή σασμάν. Μάθε τι βλέπουμε εμείς στον έλεγχο του  test drive.

ΜΗΧΑΝΙΚΑ

Οι κινητήρες του Mazda ΜΧ-5 είναι δύο. Ένας 1,8 λίτρων και ένας 2-λιτρος. Και οι δύο είναι τετρακύλινδροι ατμοσφαιρικοί, χωρίς τούρμπο και άλλα τέτοια σχετικά. Στατιστικά, είναι από τους πιο αξιόπιστους κινητήρες. Από τους ελέγχους που έχουμε κάνει σε MX-5 NC, μόλις το 10% βρέθηκε με μηχανικά προβλήματα. Σε σχέση με όλους μας τους ελέγχους, θεωρείται ένα από τα πιο αξιόπιστα αυτοκίνητα.

Αν ο προηγούμενος ιδιοκτήτης έχει συντηρήσει το μοτέρ σωστά, δύσκολα θα βρεθούν πράγματα να σε προβληματίσουν, οπότε ελέγχεις κατά κύριο λόγο αν έχουν γίνει όλα τα προβλεπόμενα service. Οι ιδιοκτήτες των MX-5 γενικά είναι άνθρωποι… με μεράκι.

Αν βρεις κάποιον που να έχει τοποθετήσει turbo ή supercharger στον κινητήρα, να είσαι υποψιασμένος ότι το αυτοκίνητο θα έχει περάσει “δύσκολες” ώρες. Σε τέτοιες περιπτώσεις θέλει πολύ προσοχή και ιδιαίτερα στα μοντέλα πριν το facelift (2009) όπου τα μέταλλα των κινητήρων δεν ήταν τόσο ανθεκτικά.

Η Spotmechanic στο έλεγχό της καλύπτει κινητήρα και λοιπά μηχανικά μέρη, σύστημα ψύξης και μετάδοση/κιβώτιο, συνδυάζοντας ευρήματα από τον οπτικό έλεγχο στο χώρο του κινητήρα, τον έλεγχο πατώματος με τις ράμπες ανύψωσης καθώς και το test drive. Δες σε λεπτομέρεια τα αποτελέσματα του μηχανικού ελέγχου εδώ

Αν θέλεις το αυτοκίνητο να έχει μπλοκέ διαφορικό, κανονικά θα το βρεις μόνο στα 2-λιτρα. Πολλοί όμως τοποθετούν μπλοκέ και στα 1.8 λίτρων αφού τα αγοράσουν. Συχνά “κονταίνουν” ταυτόχρονα και την τελική σχέση στη μετάδοση του κιβωτίου, κυρίως για βέλτιστη αξιοποίηση της ροπής του κινητήρα.

Γενικά, το μπλοκέ θεωρείται must για να ευχαριστηθείς τα χαρίσματα του ΜΧ-5!

Πριν αγοράσεις μεταχειρισμένο Mazda MX-5, βεβαιώσου ότι οι ταχύτητες “κουμπώνουν” κανονικά και “στήσε αυτί” για περίεργους θορύβους από τη μετάδοση, όπως κάποιο βουητό που μπορεί να προέρχεται από το διαφορικό. Οι μηχανικοί μας πάντως ξέρουν από Ιαπωνικά αυτοκίνητα και δη από Mazda και θα το καταλάβουν αμέσως!

ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΜΕΡΗ

Από τους ελέγχους μας σε μεταχειρισμένα Mazda MX-5, δεν έχουμε παρατηρήσει σημαντικά προβλήματα στα ηλεκτρικά! Η αξιοπιστία του MX-5 είναι υποδειγματική!

Δες με λεπτομέρεια τι περιλαμβάνει η αναφορά μας σχετικά με τα ηλεκτρικά μέρη του αυτοκινήτου!

ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ

Αν είναι με μαλακή οροφή, δώσε ιδιαίτερη προσοχή στην κουκούλα! Πρέπει να είναι σε καλή κατάσταση και να ανοιγοκλείνει εύκολα με την κίνηση του ενός χεριού σου! Σε περίπτωση κάποιου προβλήματος, το κόστος αλλαγής της κουκούλας σε ένα Mazda MX5  είναι γύρω στα 1200€, αν επιλέξεις να βάλεις καινούργια. Η έκδοση hard top (με τη μεταλική αναδιπλούμενη οροφή: RC), συνήθως πωλείται λίγο πιο ακριβά, 2.000€ με 3.000€Διάβασε ποια σημεία του αυτοκινήτου ελέγχουμε στην τεχνική αναφορά!

ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ

Οι εκδόσεις του ΜΧ-5 είναι τέσσερις: Base, Mid, High, Sport

Στις εκδόσεις High και Mid οι διαφορές είναι λίγες και το κόστος ελαφρώς αυξημένο υπέρ του πρώτου. Τα έξτρα του High είναι τα δερμάτινα θερμαινόμενα καθίσματα, το ηχοσύστημα της BOSE και σε κάποιες περιπτώσεις το κανελί χρώμα της κουκούλας.

Η έκδοση Mid απλώς έχει A/C, ζάντες αλουμινίου και υφασμάτινη κουκούλα αντί για βινυλίου που έχει η Base. Το ύφασμα είναι ωραίο στο μάτι, αλλά το βινύλιο πιο ανθεκτικό. Εσύ επιλέγεις.

Ψάξε σε κάθε γωνιά της μοκέτας για υγρασία που θα φανερώσει κακή στεγανότητα της κουκούλας. Συνήθως στους “νεροχύτες” μεταξύ θήκης της οροφής και καμπίνας των επιβατών, προκαλέιται διαρροή.

Τα πλαστικά μέσα στο ταμπλό είναι ως επί το πλείστον σκληρά και ανθεκτικά στο χρόνο. Με τον καιρό αρχίζουν να εμφανίζονται τριγμοί κυρίως όταν το αυτοκίνητο έχει εκτεθεί “πολύ” στον ήλιο.

Η ηχομόνωση είναι μέτρια και σίγουρα δεν απολαμβάνεις ένα πολύωρο ταξίδι.

Αν είσαι ψηλός ενδεχομένως να έχεις πρόβλημα:

  1. Εγώ που σου γράφω είμαι κοντά στο 1,88 και το κεφάλι μου κοπάνησε στο πλαϊνό μέρος της οροφής, όλες τις φορές που βγήκα από ένα MX-5. Φαντάζομαι είναι θέμα συνήθειας να το αποφεύγεις.
  2. Μπορεί να μην βρεις βολική τη θέση οδήγησης και να θέλεις να κάθεσαι πιο χαμηλά.
  3. Τέλος, το πάνω μέρος του παρμπρίζ που ενώνεται με την κουκούλα, σου περιορίζει την ορατότητα. Αλλά είπαμε, όλα αυτά, αν είσαι ψηλός!

ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ

Οι εκδόσεις με τους κινητήρες των 1,8 λίτρων δεν έχουν σύστημα ελέγχου ευστάθειας, δηλαδή το αντίστοιχο ESP της Mazda.

Τα τέσσερα αεριζόμενα δισκόφρενα σε όλους τους τροχούς και το σύστημα ABS είναι αρκετά για να ακινητοποιήσουν ένα αμάξι βάρους 1080 κιλών!

Στο δρόμο πως είναι;

Οδηγοκεντρικό, ισορροπημένο που για να το πας γρήγορα πρέπει να εκμεταλλευτείς το μομέντουμ! Η αντικειμενικά μικρή ιπποδύναμη (κυρίως για τους 1,8 κινητήρες με τα 126 άλογα) δεν είναι απαραίτητα κάτι κακό. Το χαμηλό του βάρος και η εξαιρετική ισορροπία του πλαισίου σε προκαλεί να παίζεις συνεχώς με τους νόμους της φυσικής. Όπως ήταν και τα βρετανικά roadsters που λέγαμε!

Το Μazda ΜΧ-5 είναι ίσως η καλύτερη απάντηση σε εκείνους που συνεχίζουν να πιστεύουν πως η ανάγκη για περισσότερα άλογα, καταιγιστικά 0-100 και υψηλές τελικές είναι τα μόνα που μετράνε για να ζήσει κάποιος μια ανόθευτη, σπορ εμπειρία πίσω από το τιμόνι ενός αυτοκινήτου.

Αν εξαιρέσεις ότι δεν υπάρχει επίσημη αντιπροσωπεία στην Ελλάδα, το συμπέρασμα είναι:

Ο οδηγοκεντρικός χαρακτήρας, οι ικανοποιητικές επιδόσεις, η ανοιχτή οροφή και το χαμηλό κόστος αγοράς, κάνουν το MX-5 μια value for money επιλογή. Το θέμα είναι πόσο διατεθειμένος είσαι να θυσιάσεις την πρακτικότητα ενός τετραθέσιου αυτοκινήτου με την λίμπιντο που προσφέρει ένα cabrio διθέσιο! Όπως και να έχει, για να είσαι σίγουρος τι αγοράζεις, πρέπει πρώτα να το ελέγξεις!

Βρες Ελεγμένα Sport Αυτοκίνητα

(Photos by Paul D’Ambre)

31 Shares
Share31
Tweet
Pin
Share