Οδηγός αγοράς μεταχειρισμένου Mazda RX-8 (2003–2012)
Η Γη γυρίζει και περιστρέφεται γύρω από τον εαυτό της. Το Mazda RX-8 γυρίζει ακόμη καλύτερα. Όχι μόνο του, αλλά με την βοήθεια του περιστροφικού κινητήρα Wankel με την ονομασία Renesis, αποτελώντας ένα άκρως ελκυστικό -και κυρίως πισωκίνητο- κουπέ μοντέλο.
Αναζητώντας την οδηγική απόλαυση συνήθως πρέπει να βάλεις βαθιά το χέρι στην τσέπη, κυνηγώντας το πανάκριβο διθέσιο roadster των ονείρων σου ή μοντέλα πολλών κυβικών, άρα και ευρώ. Όταν όμως η Mazda παρουσίασε το RX-8, το όνειρο άρχισε να παίρνει σάρκα και οστά, χάρη στο εντυπωσιακό εμφανισιακά 4θυρο κουπέ, απόδοσης 231 ίππων, με πίσω κίνηση και κινητήρα 1.308 κυβικών εκατοστών, άρα με αντίστοιχη φορολογική αντιμετώπιση στην Ελλάδα.
Σε αυτόν τον οδηγό αγοράς εξετάζουμε τα δυνατά και αδύναμα σημεία του Mazda RX-8!
Τα υπέρ: Σχεδίαση, οδική συμπεριφορά, επιδόσεις, κινητήρας, εξοπλισμός
Τα κατά: Κατανάλωση, χώροι
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Χρονολογία: 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012
Κυβικά: 1308 κ.εκ.
Ιπποδύναμη: 192 άλογα (Challenge), 231 άλογα (Cosmo)
Ροπή: 211 Nm και 220 Nm
0-100: 7,2 και 6,4 δευτερόλεπτα
Τελική: 250 χλμ/ώρα
Βάρος: 1380 κιλά
Τέλη κυκλοφορίας: 135€
Διαστήματα service: ανά 20.000 χλμ
Μέση κατανάλωση: 15 λίτρα/100χλμ
ΠΛΑΙΣΙΟ
Τρομερό πλαίσιο, τέλεια κατανομή βάρους (50-50) χάρη στον πανάλαφρο κινητήρα Renesis που είναι τοποθετημένος χαμηλά και πίσω, μεγάλο μεταξόνιο (2,7 μέτρα), φαρδιά μετατρόχια και φυσικά το απαραίτητο σε αυτές τις περιπτώσεις διαφορικό Torsen.
Στα συν του συγκαταλέγεται επίσης και το ακριβές, όσο και άμεσο τιμόνι, παρά το γεγονός ότι είναι ηλεκτρικό. Όσον αφορά το στήσιμο του RX-8, η Mazda ξεπέρασε τον εαυτό της, δηλαδή το κορυφαίο στο είδος του MX-5.
Καλό θα ήταν να τσεκάρεις τα μπαράκια της εμπρός αντιστρεπτικής, τα οποία φθείρονται και αποκτούν τζόγο.
Παρά το γεγονός ότι τα «ελληνικά» RX-8 ήταν διαθέσιμα αποκλειστικά με 18άρες ζάντες, υπήρχαν και περιπτώσεις που ήρθαν στην Ελλάδα -από παραεισαγωγείς- με 16άρες. Σε αυτή την περίπτωση πέρα από το θέμα της εμφάνισης, υπάρχει διαφοροποίηση και στα εμπρός φρένα, τα οποία είναι μικρότερα (303 αντί για 323 χλστ.) και εμφανίστηκαν ως επί το πλείστον στην προσιτή έκδοση Revolution.
ΜΗΧΑΝΙΚΑ
Όλα περιστρέφονται γύρω από τον κινητήρα Renesis κυριολεκτικά και μεταφορικά. Μπορεί στις χαμηλές στροφές να μην βάζει φωτιά στην άσφαλτο (χωρίς να υστερεί), όμως σου δίνει την ευκαιρία να απολαύσεις απόδοση και ήχο σε ένα φάσμα απαγορευτικό για άλλα αυτοκίνητα. Στην περίπτωση της έκδοσης Cosmo με τους 231 ίππους, ο Renesis αποδίδει τα μέγιστα μετά τις 8.000 σ.α.λ., ενώ μπορεί να αγγίξει έως και τις 10.000 σ.α.λ.!
Στην έκδοση Challenge (αλλά και Revolution) με τους 192 ίππους, τα πράγματα είναι κάπως πιο «γήινα» (μέγιστη απόδοση στις 7.000 σ.α.λ.), αλλά η ροπή είναι μεγαλύτερη και διαθέσιμη σε πιο χαμηλές στροφές. Όμως, το 5τάχυτο μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων με το οποίο εφοδιάζεται αποκλειστικά το Challenge, δίνει το προβάδισμα στο 6τάχυτο Cosmo, σε όλες τις ρεπρίζ.
Όταν πας να δεις το RX-8 από κοντά, έλεγξε αν παίρνει εύκολα μπροστά. Αν όχι, τότε ενδεχομένως οφείλεται στη χαμηλή συμπίεση, τα ελαττωματικά πηνεία, τα μπουζί ή το αδύναμο μοτέρ της μίζας. Τα πρώτα δύο είναι τα πιο πολυέξοδα.
Η μέτρηση συμπίεσης αποτελεί την εγγύηση για την κατάσταση που βρίσκεται ο Renesis και μπορεί να πραγματοποιηθεί σε κάποιο συνεργείο της Mazda. Ο έλεγχος συμπίεσης μπορεί να σε γλιτώσει από μεγάλα έξοδα.
Τα πρώτα μοντέλα του RX-8 είχαν αδύναμο μοτέρ μίζας γι’αυτό καλό είναι να επιλέξεις ένα από τα μοντέλα του 2004-2005 και μετά.
Το RX-8 είναι ένα αυτοκίνητο για επιμελείς ιδιοκτήτες. Για παράδειγμα, όταν ο Wankel παίρνει μπροστά πρέπει να ζεσταθεί καλά πριν σβήσει, διαφορετικά μένει βενζίνη και λάδι στο θάλαμο καύσης και είναι πολύ πιθανό να συμβεί το φαινόμενο «flooding» (πλημμύρα). Το λάδι και η περισσευούμενη βενζίνη που “κάθονται” στον θάλαμο καύσης, διαυρώνουν τη φλάτζα σε εκείνη την περιοχή και έτσι παρατηρείται η λεγόμενη πλημμύρα.
Η Spotmechanic στο έλεγχό της καλύπτει κινητήρα και λοιπά μηχανικά μέρη, σύστημα ψύξης και μετάδοση/κιβώτιο, συνδυάζοντας ευρήματα από τον οπτικό έλεγχο στο χώρο του κινητήρα, τον έλεγχο πατώματος με τις ράμπες ανύψωσης καθώς και το test drive. Δες σε λεπτομέρεια τα αποτελέσματα του μηχανικού ελέγχου εδώ
Βασικό στοιχείο για την λειτουργία του περιστροφικού κινητήρα του RX-8 αποτελεί η σωστή λίπανσή του, για αυτό το λόγο ο έλεγχος της στάθμης λαδιού πρέπει να πραγματοποιείται συχνά (κάθε 2 γεμίσματα βενζίνης σύμφωνα με τη Mazda).
Σε περίπτωση που ακούσεις παράξενους θορύβους από την εξάτμιση ενός μεταχειρισμένου RX-8, είναι πιθανό ο καταλύτης να χρήζει αλλαγής.
Όσον αφορά το διαφορικό και το κιβώτιο ταχυτήτων, σπάνια εμφανίζουν προβλήματα.
Κάνε test drive και έλεγξε τη γραμμική λειτουργία του κινητήρα. Σε περίπτωση που παρατηρήσεις αρρυθμίες ή «κοψίματα», τότε είναι πιθανό η τρόμπα βενζίνης να μην κάνει καλά τη δουλειά της.
ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΜΕΡΗ
Καλό θα ήταν να έχεις το νου σου στους πολλαπλασιαστές, ειδικά μετά από περιόδους μεγάλης ακινησίας του οχήματος, ενώ εμείς μπορούμε να σε ενημερώσουμε για το αν η μπαταρία χρειάζεται αντικατάσταση, αφού πρώτα την ελέγξουμε με ένα πολύμετρο.
ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ
Σε πλήρη αρμονία με τη φουτουριστική εξωτερική σχεδίαση, η καμπίνα των επιβατών του RX-8 διακρίνεται για την σύγχρονη εικόνα της και τα ποιοτικά υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί. Η θέση οδήγησης είναι εξαιρετική και τα δερμάτινα καθίσματα τύπου bucket προσφέρουν πολύ καλή πλευρική στήριξη.
Η πρόσβαση στις πίσω θέσεις είναι πιο άνετη σε σχέση με αντίστοιχα 3θυρα κουπέ και σε αυτό βοηθάει η ύπαρξη και το εντυπωσιακό άνοιγμα των πίσω θυρών, με ανάποδη φορά από τις μπροστινές. Ο χώρος αποσκευών είναι στενόμακρος και έχει χωρητικότητα 290 λίτρα.
ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ
Σχεδιαστικά το Mazda RX-8 αποτελεί ένα μοντέλο, το οποίο ακόμη και σήμερα, σχεδόν 14 χρόνια μετά το επίσημο ντεμπούτο του (και 8 μετά το ελαφρύ «φρεσκάρισμα» του το 2008), ξεχωρίζει και τραβάει τα βλέμματα στο πέρασμα του. Η χρήση των τριγωνικών λεπτομερειών που παραπέμπουν στο σχήμα του ρότορα, σου υπενθυμίζει ότι έχεις στην κατοχή σου ένα ιδιαίτερο αυτοκίνητο.
Έχει παρατηρηθεί ότι τα φωτιστικά σώματα στα μεταχειρισμένα Mazda RX-8 συνήθως “πιάνουν” υγρασία. Μπορεί να υπάρχει κάποια ρωγμή στο φανάρι ή τα λάστιχα στεγανοποίησης να είναι ξεραμένα.
Διάβασε ποια σημεία του αυτοκινήτου ελέγχουμε στην τεχνική αναφορά!
ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ
Το Mazda RX-8 είναι εξοπλισμένο με σύστημα ευστάθειας (ESP), το οποίο θα αποτρέψει την απώλεια πρόσφυσης στους πίσω τροχούς, ενώ διαθέτει βέβαια και ABS για να μην μπλοκάρουν οι τροχοί κατά τη διάρκεια έντονου φρεναρίσματος.
Σε τι τιμή θα το βρω σήμερα ως μεταχειρισμένο;
H μέση τιμή που μπορείς να βρεις σήμερα ένα μεταχειρισμένο RX-8 κυμαίνεται μεταξύ 6.000 με 7.000 ευρώ.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Συνοψίζοντας, η πεμπτουσία του RX-8 είναι κάτι πολύ παραπάνω από αριθμούς μέτρησης κατανάλωσης και χώρων. Στα λεφτά του δεν υπάρχει διακριτός ανταγωνισμός, ενώ αυτά που προσφέρει μπορούν να συγκριθούν μόνο με αυτοκίνητα σχεδόν διπλάσιου κυβισμού και τιμής.
Η «αχίλλειος πτέρνα» του ωστόσο είναι η υψηλή κατανάλωση. Εντός πόλης θα χρειαστείς ένα μικρό θαύμα για να την δεις να κατεβαίνει κοντά στα 15 λτ./100 χλμ. Σε εθνικό οδικό δίκτυο και με 6η σχέση στο κιβώτιο, ίσως είσαι τυχερός να τη δεις και λίγο πιο κάτω…
Αν λοιπόν ξέρεις τι ζητάς και μπορέσεις να κατανοήσεις κάποιες «ιδιοτροπίες» κατά την συμβίωση μαζί του, τότε η επιλογή του διαχρονικού πισωκίνητου Mazda αποτελεί μια εξαιρετική περίπτωση για δεύτερο αυτοκίνητο. Η πολύ υψηλή κατανάλωση καυσίμου όμως, δυστυχώς είναι απαγορευτική για καθημερινή χρήση. It’s your choice!