Οδηγός Αγοράς Μεταχειρισμένου MINI Cooper S “R56” (2006-2013)
Το MINI Cooper S είναι αυτοκίνητο με “βαριά” κληρονομιά. Μπορεί να έχει χάσει εκείνη την “Go-Kart” αίσθηση του προγόνου του ή εκείνου της προηγούμενης γενιάς (R53), παραμένει όμως ένα αυτοκίνητο στυλάτο, πρακτικό και οι επιδόσεις του, αν μη τι άλλο, είναι ιδιαιτέρως ποθητές. Κυρίως για τους ενθουσιώδεις του είδους! Αγαπητή και αγαπητέ, ήρθε η ώρα να σηκώσουμε τα μανίκια, να τα βάλουμε όλα στη ζυγαριά και να βγάλουμε τα συμπεράσματά μας για ένα από τα best sellers της αγοράς!
ΣΤΟΙΧΕΙΑ/ΕΓΓΡΑΦΑ
Κυβικά: 1600 κ.εκ.
Ιπποδύναμη: 175-184 άλογα
Ροπή: 240 Nm @ 1600/5000 σ.α.λ
0-100: 7,1 δευτερόπλεπτα
Τελική: 225 χλμ/ώρα
Τέλη κυκλοφορίας: 280€
Διαστήματα service: ανά 15.000 χλμ
Κατανάλωση: 8,8 λίτρα/100χλμ
Η ιστορία λίγο πολύ είναι γνωστή
Alec Isigonis: Το όνομα που έχει συνδεθεί με την επιτυχία του πρώτου Mini και εμείς, ως Έλληνες, στο άκουσμα του, προεκτείνουμε με αυτοπεποίθηση το στήθος.
Η ιδέα του Mini γεννήθηκε εξαιτίας της κρίσης στο Σουέζ το 1956, η οποία και οδήγησε σε έλλειμμα καύσιμης ύλης. Οι πωλήσεις των μεγάλων και “διψασμένων” για καύσιμο αυτοκινήτων κατέρρευσαν και η ανάγκη για οικονομικά αυτοκίνητα, ξαφνικά έγινε προτεραιότητα για τους Βρετανούς.
Η λύση ήταν να κατασκευαστεί ένα αυτοκίνητο μινιατούρα που να χωράει μέσα μια τετραμελής οικογένεια Εγγλέζων. Η ιδέα αυτή ήταν της Βρετανικής αυτοκινητοβιομηχανίας BMC (British Motor Corporation) και η πραγματοποίησή της έγινε από τον Άλεκ Ισσιγόνη, έμπειρο τότε σχεδιαστή μικρών αυτοκινήτων.
Το Mini παρουσιάστηκε στο κοινό το 1959 και αμέσως κέρδισε τις εντυπώσεις όλων. Στο εμπόριο ωστόσο, δεν έβγαινε ως Mini όπως σήμερα. Αρχικά έβγαινε με τα σήματα της Austin και της Morris και η ονομασία του ήταν Austin Seven και Morris Mini-Minor αντίστοιχα. Το 1962 μετονομάστηκε σε Austin Mini, ενώ το 1969 το Mini έγινε “μάρκα” από μόνο του. Μην νομίζεις όμως ότι η ιστορία τελειώνει εδώ. Το 1980 επανήλθε η ονομασία Austin Mini και το 1988, υπό την ιδιοκτησία του Rover Group, ονομάστηκε σε Rover Mini. Τέλος, η BMW το 1994 αγόρασε το Rover Group και αφού πούλησε μέχρι το 2000 όσα αυτοκίνητα είχαν απομείνει, είχε το δικαίωμα πλέον να κατασκευάζει αυτοκίνητα χρησιμοποιώντας την ονομασία MINI (με κεφαλαία όμως, όχι μικρά).
Έτσι για την ιστορία, τα Cooper και Cooper S ήταν οι “αθλητικές” εκδόσεις του Mini οι οποίες ταλαιπωρούσαν για καιρό τον ανταγωνισμό σε αγώνες Ράλι.
Το Mini ψηφίστηκε ως το δεύτερο αυτοκίνητο με τη μεγαλύτερη επιρροή στον 20ο αιώνα, πίσω από Model T της Ford.
Το MINI Cooper S σήμερα
Στο “ψητό” λοιπόν! Το αυτοκίνητο που εξετάζουμε σε αυτό το άρθρο είναι το Cooper S δεύτερης γενιάς με κωδικό πλαισίου “R56”, το οποίο παρουσιάστηκε το 2006, πράγμα που σημαίνει ότι θα το αποκτήσεις μόνο ως μεταχειρισμένο! Οι διαφορές με το προηγούμενο μοντέλο εντοπίζονται κυρίως στον κινητήρα, το αυξημένο μέγεθος, την μυώδη εμφάνιση, την ασφάλεια και σαφώς, τη συμπεριφορά του όταν βρίσκεται υπό πίεση. Αυτός μάλιστα είναι ο λόγος που ένας “petrolhead” θα προτιμήσει το προηγούμενο μοντέλο.
Πάμε να δούμε αναλυτικά μια-μια τις βασικές κατηγορίες και τα προβλήματα που πρέπει να έχεις υπόψη σου πριν αγοράσεις ένα μεταχειρισμένο Mini Cooper S!
ΠΛΑΙΣΙΟ
Το σασί του MINI Cooper είναι απόλυτα ασφαλές και αυτό επιβεβαιώνεται από τα 5 αστεράκια που το αυτοκίνητο πήρε ύστερα από τεστ της EURO NCAP. Από εκεί και πέρα, σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο, το Cooper S έχει νέο, ελαφρύτερο, πίσω άξονα, στον οποίο υπάρχουν αλουμινένια εξαρτήματα.
Η ποιότητα κύλισης είναι πιο εξελιγμένη και ποιοτικά ανώτερη του R53 (ο κωδικός του προηγούμενου) και ως εκ τούτου το αυτοκίνητο κάνει ταξίδια πολύ πιο άνετα και ξεκούραστα από το παλιό.
Το μόνο μειονέκτημα που παρατηρείται στο σασί είναι όταν το αυτοκίνητο συνδυάζει τις sport αναρτήσεις με τις 17άρες ζάντες. Το αυτοκίνητο σε αυτή την περίπτωση είναι πολύ σκληρό και για να “δουλέψει” αρμονικά χρειάζεται πολύ καλή ποιότητα δρόμου. Με λίγα λόγια, ο συνδυασμός αυτός δεν κάνει για την ελληνική άσφαλτο.
ΜΗΧΑΝΙΚΑ
Ο κινητήρας του Cooper S δεύτερης γενιάς είναι ο ίδιος, γνωστός τετρακύλινδρος 1,6 λίτρων. Η μόνη διαφορά είναι ότι δεν υπάρχει πλέον ο μηχανικός συμπιεστής (compressor) του προηγούμενου μοντέλου. Στον κινητήρα του R56 βρίσκεται ένα turbo με διπλή δίοδο καυσαερίων (Twin Scroll) για αποδοτικότερη λειτουργία και εξαφάνιση της γνωστής καθυστέρησης (Lag) που εμφανίζουν οι υπερ-τροφοδοτούμενοι κινητήρες.
Η Spotmechanic στο έλεγχό της καλύπτει κινητήρα και λοιπά μηχανικά μέρη, σύστημα ψύξης και μετάδοση/κιβώτιο, συνδυάζοντας ευρήματα από τον οπτικό έλεγχο στο χώρο του κινητήρα, τον έλεγχο πατώματος με τις ράμπες ανύψωσης καθώς και το test drive. Δες σε λεπτομέρεια τα αποτελέσματα του μηχανικού ελέγχου εδώ
Η κίνηση μεταδίδεται στους εμπρός τροχούς μέσω ενός 6-τάχυτου χειροκίνητου ή αυτόματου κιβωτίου. Συνήθως το χειροκίνητο είναι και αυτό που θα παρουσιάσει πρώτο κάποιο πρόβλημα, κυρίως λόγω της επίπονης χρήσης με αποτέλεσμα να θέλει αλλαγή στο δίσκο/πλατό. Στον έλεγχό μας, οι μηχανικοί μας ελέγχουν τη σκληρότητα του πεντάλ του συμπλέκτη για να διαπιστώσουν τυχόν πρόβλημα στο δίσκο. Τέλος, είναι σύνηθες να παρουσιάζεται πρόβλημα στη μίζα του κινητήρα και στην αντλία βενζίνης.
ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΜΕΡΗ
Για την μείωση της κατανάλωσης, η λύση της BMW Efficient Dynamics είναι το σύστημα start/stop. Επίσης το Cooper S έχει κουμπί “Sport” το οποίο αλλάζει τη χαρτογράφηση του κινητήρα και του ηλεκτρονικά υποβοηθούμενου τιμονιού για άμεση απόκριση του κινητήρα και πιο οξεία αίσθηση στο τιμόνι.
Τα συνήθη προβλήματα στον τομέα των ηλεκτρικών εντοπίζονται κυρίως στον εμπρός αισθητήρα “λ” (αισθητήρας λάμδα) λόγω της αυξημένης θερμοκρασίας στο μοτέρ του αυτοκινήτου.
Ο τεχνικός έλεγχος της Spotmechanic καλύπτει ανάρτηση και άξονες, το σύστημα διεύθυνσης, το σύστημα πέδησης καθώς και τις ρόδες και τα ελαστικά, ενώ καταγράφουμε την κατάστασή τους είτε υπάρχει κάποιο εύρημα είτε όχι. Δες και τα 38 σημεία που κοιτάμε με πάνω από 50 ελέγχους εδώ
ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ
Όσον αφορά το εξωτερικό το αυτοκινήτου, η αλήθεια είναι ότι το μόνο που μπορούμε να του προσάψουμε είναι το πολύ ευαίσθητο παρμπρίζ. Το παρμπρίζ είναι πολύ λεπτό με αποτέλεσμα να σπάει ή να ραγίζει ακόμα και από τα πιο μικρά πετραδάκια που μπορεί να πέσουν πάνω! Το κόστος ενός καινούριου παρμπρίζ, δεν είναι αμελητέο. Όσο κι αν φαίνεται περίεργο τα τζάμια ενός αυτοκινήτου μπορούν να μας δώσουν βασικές πληροφορίες για το ιστορικό του! Επιβάλλεται να ελέγχουμε τα κρύσταλλα πριν οποιαδήποτε αγορά μεταχειρισμένου!
ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ
Στο εσωτερικό του MINI υπάρχει μια γενικότερη ποιότητα συναρμογής, αν και το design είναι αμφιλεγόμενο. Οι χώροι είναι ελαφρώς αυξημένοι σε σύγκριση με το παλιό και πλέον οι επιβάτες στο πίσω μέρος έχουν περισσότερη άνεση στα πόδια. Το πορτ-μπαγκαζ επίσης είναι μεγαλύτερο.
Το ταχύμετρο είναι μεγάλο και βρίσκεται στο κέντρο του ταμπλό κλέβοντας την παράσταση, ενώ το όργανο με την ένδειξη των στροφών του κινητήρα, βρίσκεται μπροστά από το τιμόνι. Τα ασημένια κουμπάκια σε στυλ αεροπορικών διακοπτών δίνουν χαρακτήρα στο εσωτερικό του ΜΙΝΙ, παρ’όλα αυτά, η ασημένια επίστρωση σε αυτά και τους μοχλούς στο εσωτερικό των θυρών, είναι επιρρεπείς σε γρατζουνιές και τη φθορά. Τέλος, το A/C δεν είναι standard στον εξοπλισμό.
ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ
Το MINI, αναμφισβήτητα, είναι ένα πολύ ασφαλές αυτοκίνητο. Για χάρη της ενεργητικής ασφάλειας λοιπόν, έχουν τοποθετηθεί όλα εκείνα τα ηλεκτρονικά συστήματα που μπορούν να αποτρέψουν την απώλεια ελέγχου και κάποιο ατύχημα.
Αυτά είναι:
- ABS
- EBD (Electronic Brake Force Distribution)
- CBC (Cornering Brake Control),
- Hill Assist
- DSC (Dynamic Stability Control)
- ASC+T (Automatic Stability Control+Traction)
Στο δρόμο πως είναι;
Αυτό που παρατηρούμε είναι το γεγονός ότι το αυτοκίνητο έχει χάσει την “στημένη” αίσθηση που θυμίζει Go-Kart (τουλάχιστον έτσι την παρομοιάζει η BMW) με αποτέλεσμα να μην είναι τόσο διασκεδαστικό όσο το προηγούμενο. Επίσης, παρατηρείται το φαινόμενο “Torque Steer”, πράγμα που σημαίνει ότι πατώντας το γκάζι μέσα στη στροφή, το αυτοκίνητο θα χάσει τη γραμμή του και θα προκληθεί υποστροφή. Αυτό συμβαίνει λόγω του ότι η ροπή του κινητήρα περνάει απευθείας, διά μέσου των αναρτήσεων, στους τροχούς του εμπρός άξονα.
Αυτό που πρέπει να κάνεις πριν αγοράσεις το αυτοκίνητο, είναι να επιλέξεις πολύ προσεκτικά το “σετάρισμα” των αναρτήσεων σε συνδυασμό με το μέγεθος των ζαντών! Ιδανικά, οι sport αναρτήσεις ταιριάζουν με τις 16-άρες ζάντες, διαφορετικά, αν θέλεις 17-άρες, ψάξε για κάποιο χωρίς sport αναρτήσεις.
Σε τι τιμές θα βρεις ένα μεταχειρισμένο Mini Cooper S
Αν θέλεις MINI Cooper S, μην περιμένεις να το αγοράσεις φθηνά. Μια μέση τιμή που μπορείς να το βρεις μεταχειρισμένο είναι 11.900€! Φυσικά η ακριβής χρονολογία και η κατάσταση θα παίξει πολύ σημαντικό ρόλο στην τελική τιμή! Εμείς μπορούμε να σε βοηθήσουμε λέγοντάς σου την ακριβή κατάσταση!
Από κατανάλωση πως πάει;
Οι προσδοκίες για χαμηλή κατανάλωση με την τεχνολογία BMW Efficient Dynamics, δεν ανταποκρίθηκαν στην πραγματικότητα. Η MINI αρχικά ισχυριζόταν μέση κατανάλωση 5,8 λίτρα/100χλμ, το Cooper S όμως κατά μέσο όρο “καίει” 8,8 λίτρα/100χλμ.
Το συμπέρασμά μας
Ένα από τα καλύτερα προσθιοκίνητα της αγοράς, άξιος ανταγωνιστής του φοβερού Renault Clio RS (197) και του Opel Corsa OPC. To MINI Cooper S είναι ποιοτικό, έχει χαρακτήρα και αρκετή δύναμη για να μην σε αφήσει απογοητευμένο. Ένα ολοκληρωμένο πακέτο που, κατά κάποιο τρόπο, δικαιολογεί και την “τσιμπημένη” του τιμή!