Ελέγχοντας τα ελαστικά πριν την αγορά
Κλείνεις ραντεβού με τον ιδιοκτήτη και πας να δεις από κοντά το αυτοκίνητο που σου “γυάλισε”. Συστήνεσαι ευγενικά και προσπαθείς να βάλεις σε μια τάξη τη νοητή λίστα με τα πράγματα που θέλεις να ελέγξεις. Μπαίνεις μέσα, κάθεσαι, βγαίνεις έξω, τριγυρνάς, σκύβεις, ανοίγεις, κλείνεις, οδηγείς και τελικά φεύγεις. Νομίζεις ότι τα πήγες καλά και ότι βρήκες το αυτοκίνητο που έψαχνες τόσο καιρό. Την επομένη, τηλεφωνείς για να κανονίσεις την αγοραπωλησία. Καλορίζικο!
Ένα βροχερό πρωί, πηγαίνοντας στη δουλειά σου, συνειδητοποιείς πως το αυτοκίνητο δεν φρενάρει αποτελεσματικά και είναι ασταθές. Παρκάρεις και παρατηρείς τα λάστιχα. Είναι για πέταμα… Αλήθεια τα έλεγξες; Υπολογίζεις το απρόβλεπτο κόστος και όπως είναι λογικό, ξενερώνεις αφάνταστα. Κυρίως γιατί δεν το σκέφτηκες τη σωστή στιγμή. Τελικά σκύβεις το κεφάλι και τα πληρώνεις!
Η ιδέα πίσω από τη Spotmechanic είναι να μπορείς εσύ να ενημερώνεσαι (με όποιον τρόπο) έστω και για το πιο μικρό και ασήμαντο κομμάτι που έχει σχέση με το μεταχειρισμένο αυτοκίνητο και την επένδυσή σου. Έτσι μόνο θα ξέρεις τι αγοράζεις!
Τα λάσχτιχα στο αυτοκίνητο δεν είναι καθόλου ασήμαντα, αντιθέτως, παίζουν ρυθμιστικό ρόλο στην καθημερινή σου ασφάλεια. Μάθε τι πρέπει να κάνεις πριν την επόμενή σου αγορά!
Γιατί είναι τόσο σημαντικά τα “καλά” λάστιχα;
Γιατί πολύ απλά είναι το μοναδικό σημείο επαφής σου με το δρόμο! Ένα καλό ελαστικό σε σχέση με ένα κακό, είναι σαν να συγκρίνουμε ένα ελαφρύ, απορροφητικό στους κραδασμούς και σταθερό στο πόδι παπούτσι με μια σαγιονάρα και μάλιστα ψάθινη! Ποιο από τα δύο θα επέλεγες να φοράς αν είχες μόνο μια επιλογή; Σίγουρα το πρώτο!
Σου δίνει ασφάλεια από τους εξωτερικούς παράγοντες (για το παπούτσι μιλάμε), σταθερότητα στον αστράγαλο, απορροφητικό πάτημα για να μην νιώθεις τα πετραδάκια στο πέλμα σου και τέλος έχεις το σταθερό πάτημα για να μη γλιστρήσεις στη βρεγμένη σκάλα κρατώντας τα ψώνια στο χέρι. Το ίδιο συμβαίνει και με ένα καλό ελαστικό στο αυτοκίνητο: Δίνει ασφάλεια στους επιβάτες, απόλυτο έλεγχο του οχήματος και ποιότητα κύλισης στο δρόμο. Τι πιο σημαντικό;
Πως να αξιολογήσεις την κατάσταση των ελαστικών;
Για να βάλουμε το πράσινο χρώμα στο τμήμα των ελαστικών (βλέπε στη σελίδα 6 της γραπτής μας αναφοράς ή τη φωτό ένα κλικ πιο κάτω) και τελικά τα λάστιχα να περάσουν το τεστ των τεχνικών μας, ελέγχουμε τα παρακάτω 4 σημεία. Μάθε και συ πως μπορείς να ελέγξεις μόνος σου τα ελαστικά!
- Πρώτο πράγμα που πρέπει να σιγουρέψεις είναι ότι τα λάστιχα δεν έχουν λήξει. Ψάξε για την ημερομηνία παραγωγής των ελαστικών. Η ένδειξη με την χρονολογία βρίσκεται περιμετρικά πάνω στο λάστιχο, κοντά στο σημείο που εφάπτεται με τη ζάντα. Ο αριθμός που υπάρχει υποδεικνύει την εβδομάδα και το έτος κατασκευής των ελαστικών και θα τον δεις στη μορφή, π.χ. 2314 (23=ο αριθμός της εβδομάδας, 14=το έτος). Σε αυτή την περίπτωση λοιπόν, το λάστιχο βγήκε από τη γραμμή παραγωγής την 23η εβδομάδα του 2014.
- Η κατάσταση του πέλματος είναι το επόμενο σημείο που πρέπει να αφιερώσεις την προσοχή σου. Οι αμερικάνοι χρησιμoποιούν μια μέθοδο που την ονομάζουν “penny check” και τοποθετούν ένα κέρμα (του ενός σεντ) στα αυλάκια του ελαστικού. Βυθίζοντας το κέρμα με το κεφάλι του εικονιζόμενου Abraham Linkoln προς τα κάτω, καταλαβαίνουν αμέσως την κατάσταση του ελαστικού: Όσο κρύβεται το πάνω μέρος του κεφαλιού του Αμερικανού Προέδρου από το αυλάκι, το λάστιχο είναι καλό. Αν φαίνεται ολόκληρο το κεφάλι, τότε επείγει η αντικατάστασή του. Μπορείς να κάνεις και εσύ το ίδιο με ένα παρόμοιο κέρμα, απλώς πρέπει να εντοπίσεις τα δικά σου σημάδια. Εμείς, με έναν μετρητή βάθους, ελέγχουμε αν τα αυλάκια των ελαστικών έχουν το απαραίτητο βάθος για να διώξουν το νερό και να αποτρέψουν το τρομακτικό φαινόμενο της υδρολίσθησης (στο τέλος του άρθρου θα βρεις ένα σχετικό video). Το όργανο μας πρέπει να δείξει από 7 (στην καλύτερη περίπτωση) μέχρι 1,6 χιλιοστά και εμείς θα το σημειώσουμε στο αντίστοιχο σημείο της αναφοράς ως “Πέλμα (χιλ)”.
- Στη συνέχεια πρέπει να ψάξεις γύρω από το λάστιχο για τυχόν μπαλώματα, κοψίματα, εξογκώματα (ή αλλιώς βυζιά!), καθώς και για φθορές από το πέρασμα του χρόνου. Για παράδειγμα, τα ελαστικά μπορεί να μοιάζουν ξεραμένα και σκληρά, γεμάτα ρωγμές, με εμφανείς ενδείξεις αλλοίωσης από το χρόνο και τον καιρό. Πιέζοντας με το νύχι σου στο πάνω μέρος του πέλματος θα πάρεις μια ιδέα για το πόσο σκληρά είναι. Ιδανικά τα θέλουμε να είναι μαλακά και φρέσκα, έτοιμα να ζεσταθούν και να κολλήσουν στην άσφαλτο, δίνοντας όσο το δυνατόν υψηλότερα επίπεδα πρόσφυσης. Όλα αυτά στο σημείο 8.1 της σελίδας 6.
- Ακόνισε υπομονετικά τις αισθήσεις σου και κάνε μια βόλτα το αυτοκίνητο. Έτσι θα πάρεις όλες τις σχετικές πληροφορίες σχετικά με το αν υπάρχει κάποια ανομοιομορφία μεταξύ των τεσσάρων ελαστικών ή αν το αυτοκίνητο χρειάζεται ευθυγράμμιση. Έχουμε δει περιπτώσεις με αυτοκίνητα να έχουν έως και τέσσερα διαφορετικά λάστιχα, το καθένα από διαφορετικό κατασκευαστή – πράγμα απαράδεκτο! Γενικότερα ο έλεγχος μέσω test drive, όπως έχουμε ξαναπεί, “δίνει φωνή στο αυτοκίνητο”. Εμείς δίνουμε την δέουσα προσοχή και πέραν των ελαστικών!
- Μέσω των ελαστικών μπορείς να καταλάβεις επίσης αν τα χιλιόμετρα είναι γυρισμένα. Για παράδειγμα αν βρεις ένα μεταχειρισμένο του 2007 με λάστιχα του 2011 και χρήζουν αλλαγής, τότε αν δεις στο κοντέρ λιγότερα από 75.000 χλμ. να ξέρεις ότι είναι ύποπτο. Επίσης, μια ακόμα ένδειξη μπορεί να είναι όταν σε ένα αμάξι με λίγα χιλιόμετρα (πχ. με 15.000χλμ) έχουν αλλαχθεί τα ελαστικά του κατασκευαστή!
Τα λάστιχα στο αυτοκίνητο είναι ένας παράγοντας που ο καταναλωτής δεν δίνει πάντα σημασία. Αυτό συμβαίνει κυρίως λόγω του άγχους του την κρίσημη ώρα να ελέγξει όσο το δυνατόν πιο πολλά από τα “σοβαρά” μέρη του αυτοκινήτου. Για να απαλλαχτείς από τέτοιου είδους έγνοιες, ιδανικά απευθύνσου σε έναν ειδικό και μάθε τα πάντα για το αυτοκίνητο που θέλεις να αγοράσεις!
Ποια είναι η κατάλληλη εποχή να αλλάξεις τα λάστιχά σου;
Ιδανική εποχή για αλλαγή των ελαστικών δεν υπάρχει. Κριτήριο για την αντικατάστασή τους, πρέπει να είναι πάντοτε το μέγεθος της φθοράς τους.
Ωστόσο τους ανοιξιάτικους και φθινοπωρινούς μήνες μπορούμε να πετύχουμε καλύτερες προσφορές ως προς την τιμή τους, επειδή ακριβώς όλοι τρέχουν για λάστιχα μόλις πιάσουν τα κρύα και οι γερές ζέστες.
Αλλάζοντας δύο λάστιχα αντί για τέσσερα
Ιδανικά πρέπει να αγοράσεις τέσσερα καινούρια λάστιχα. Ωστόσο αυτό που συνηθίζεται σε πολλές περιπτώσεις (κυρίως για τη μείωση του κόστους) είναι να τοποθετούνται μόνο δύο καινούρια και αυτά, στους κινητήριους τροχούς. Για παράδειγμα, αν ένα αυτοκίνητο είναι προσθιοκίνητο, τα νέα λάστιχα τοποθετούνται στον εμπρός άξονα.
Το σκεπτικό δεν είναι λάθος γιατί στην ουσία θέλουμε τα φρέσκα λάστιχα να μπουν στον άξονα κίνησης του αυτοκινήτου, εκεί όπου υπάρχει έντονη η ανάγκη για πρόσφυση. Παρ’όλα αυτά για να εκμεταλλευτούμε το 100% των δυνατοτήτων του αυτοκινήτου και να είμαστε ασφαλείς, η αγορά τεσσάρων ελαστικών είναι μονόδρομος.
Quick Tip: Ελέγχουμε την πίεση των ελαστικών. Αυτή πρέπει να συμβαδίζει με αυτή που προτείνει ο κατασκευαστής του αυτοκινήτου μας (κάποια από τα αυτοκίνητα γράφουν την προτεινόμενη πίεση των ελαστικών, στο αυτοκόλλητο που βρίσκεται στην εσωτερική πλευρά από το πορτάκι της βενζίνης). Έτσι θα έχουμε έναν συνδυασμό μεταξύ βέλτιστης κατανάλωσης καυσίμου και απόλυτου ελέγχου του αυτοκινήτου!
Ποιες είναι οι τιμές των ελαστικών;
Η τιμές των ελαστικών διαφέρουν ανάλογα με το μέγεθος, τις προδιαγραφές, τη φίρμα και τον έμπορο. Ενδεικτικά, σε ένα Golf με διαστάσεις ελαστικών 225/45R17 91Y, το κόστος κυμαίνεται από 350€ έως 400€.
Τι σημαίνουν οι κωδικοί που καταγράφονται πάνω στα ελαστικά;
Ακολουθούν οι κωδικοί με τις διαστάσεις που αναγράφονται σε κάθε ελαστικό και η σημασία τους. Έτσι θα μπορείς να ξέρεις τι λάστιχα χρειάζεσαι και τι ακριβώς να ζητήσεις από τον έμπορο.
Ας υποθέσουμε πως τα λάστιχα που “φοράει” το αυτοκίνητο που αγόρασες γράφουν πάνω τους με μεγάλα γράμματα (εκτός από τη μάρκα): 225/45R17 91Y. Τι σημαίνει αυτό άραγε; Έχουμε και λέμε:
225: Το πλάτος του ελαστικού σε χιλιοστά από άκρη σε άκρη.
45R: Είναι ο λόγος του ύψους του προφίλ δια το πλάτος του ελαστικού. Αυτό το 45 εκφράζεται σε ποσοστό και σημαίνει ότι το ύψος του ελαστικού είναι το 45% του πλάτους του.
17: Η διάμετρος της ζάντας σε ίντσες.
91: Το μάξιμουμ φορτίο που αντέχει το λάστιχο. Με δείκτη φορτίου 91, το λάστιχο μπορεί να αντέξει μέχρι 615 κιλά βάρος.
Y: Είναι ο δείκτης μέγιστης ταχύτητας που μπορεί να αντέξει το λάστιχο όταν είναι φουσκωμένο σύμφωνα με τον κατασκευαστή. Το “Y” συγκεκριμένα σημαίνει μέγιστη ταχύτητα τα 300 χλμ/ώρα.
Κάθε πότε πρέπει να αλλάζεις λάστιχα;
Εδώ η απάντηση δεν είναι απόλυτη καθώς σημαντικό ρόλο παίζουν η χρήση που κάνουμε και φυσικά η ποιότητα κατασκευής του ελαστικού. Συνήθως η αλλαγή έρχεται μετά από 30.000 με 40.000 χιλιόμετρα οδήγησης ή αλλιώς, υπό φυσιολογικά πλαίσια, μετά από 3 με 4 χρόνια. Ειδικά στα προσθιοκίνητα, περίπου στα 20.000 χλμ είναι σύνηθες να αλλάζονται τα εμπρός ελαστικά με τα πίσω και αντίστροφα.
Συνοπτικά
Το ξέρουμε, τα λάστιχα κοστίζουν και η αντικατάστασή τους απαιτεί χρόνο και ψάξιμο. Για άλλους αυτή είναι μια διαδικασία βαρετή και για άλλους αποτελεί φετίχ! Η κατάσταση των ελαστικών είναι ένα ζήτημα σημαντικό, από το οποίο, καταρχήν, εξαρτάται η ασφάλεια μας. Καλό θα ήταν να αφιερώσουμε λίγο παραπάνω χρόνο ώστε να επιλέξουμε εκείνα που ταιριάζουν πιο πολύ με τις ανάγκες μας αλλά και τις προδιαγραφές του αυτοκινήτου. Γιατί είπαμε, καλή και η σαγιονάρα αλλά μόνο για την παραλία!
(To video για την υδρολίσθηση που λέγαμε!)